2008 Dominicaanse Republiek

16 september 2008 - Punta Cana, Dominicaanse Republiek

2008 september Punta Cana

Hola chicos y chicas.

Jaha, wij spreken onze talen! Haha...Vriendinnen A en Dinie zijn 2 weken op de Dominicaanse Republiek. De orkanen Hanna en Ike hebben hier gelukkig geen menselijk leed gebracht, maar wel onstuimig weer. De laatste dagen is het zelfs superwarm. Het heeft er wel voor gezorgd dat internet het niet deed, vandaar niet de lange verhalen en de vele mails die jullie normaal gesproken van mij gewend zijn.

Ja, we hebben polsbandjes om> mooi groene. En ja, we hebben ook al in het ‘treintje’ gezeten. Vond ik eerst natuurlijk belachelijk maar gezien de temperaturen wel logisch. 1 meter stappen en het voelt alsof je de Mount Everest hebt beklommen. De eerste dagen moest het lijf erg bijkomen van 6 uur terug gezet worden in de tijd en de hoge temperaturen. Hoewel het een paar dagen echt keihard geregend en gewaaid heeft.

Op zijn Dominicaans is het licht een keer kapot geweest, van ons pasje met toegang tot de kamerdeur was de code in 1 keer verdwenen en ja, als je een drankje bestelt kan het zijn dat deze de volgende dag pas bij je eten geserveerd wordt. Maar ik moet zeggen dat de probleempjes wel gelijk verholpen werden.

Het is echt een zeer mooi resort met groene beplanting, palmbomen aan het strand, goed eten en vele activiteiten. Nu kan je mij niet verleiden om 10.00 te gaan aerobiccen in de zon, maar we hebben wel een keertje een strandwandeling gemaakt, beachvolley gespeeld en gedanst in het warme zand. Dat dansen, dat is hier wat. Geweldig, de hele dag merengue-, bachata- en salsamuziek om je heen. Word je echt vrolijk van! En de donkere heren zijn natuurlijk zeer onder de indruk van mijn danskunsten> AH PROFESSIONAL!

Ons dagprogramma ziet er als volgt uit: douch, ontbijt, met handdoek richting strand of zwembad. Dan begint een marathon van lezen, dutjes doen, kletsen, zwemmen, lezen, dutje, eten…druk druk druk. Dan richting kamer; bijkomen in de koele aircolucht, douchen en eten. De meeste avonden de show bezocht> dansshows. Mooi gedaan in combi met kostuums en decor. Er zitten een paar zeer goede dansers bij! Daarna vertrekken we richting Barco, een bar op het terrein zelf; gemaakt van een boot. Soms is er livemuziek maar dansen zullen we! Heerlijk! Dit heeft wel tot gevolg dat de dames niet zo heel vroeg in bed liggen, hoezo uitrusten?

Gelukkig hebben we 2 excursies gemaakt met onze Belg Wimpy. Hierdoor hebben we ook de andere kant van de DR gezien. En dat is zeer armoedig, een zeer andere mentaliteit, veel geweld, veel werkloosheid, je ziet veel mannen met geweren, veel alcohol, de vrouwen zijn ondergeschikt aan de mannen en worden al zeer jong zwanger. Veel hoertjes dus ook. En het dansen lijkt soms op seks met kleding aan.
Excursies: paardrijden op het strand, maar de dieren waren zeer mager, deed mijn paardenhart bloeden! Schooltje; het was zaterdag, de school is gesloten maar alle kinderen komen wel even langs, want die buitenlanders hebben altijd wel iets in de rugzak, graaien! Dorpje wat een gesloten gemeenschap is; inteelt en dus mismaakte, gehandicapte kinderen. Heerlijk lunchen als het door de plaatselijke bevolking is gemaakt, in een tuin met mooie bloemen. We proberen via ons Wat&Hoe-boekje wat contact te maken met een oudere dame. We bezoeken een koffie- en cacaoplantage. Toch bijzonder om te zien waar ons dagelijks genot vandaan komt. Voor de sier stampen we wat koffiebonen. A en ik hadden bedacht dat iedereen dit moest doen, onderwijl een lied zingend. Wij hebben het volkslied van ons afkomstdorp gezongen. Hilariteit!
Het contrast 's avonds als we weer aan een cocktail zitten en een dansje maken, kan niet groter.

Markt in het stadje Hique, echt leuk om te zien. Allemaal vlees hangt en ligt er, veel groente en fruit, met keiharde salsamuziek op de achtergrond. Ik had hier veel langer willen rondlopen natuurlijk! We kopen er verse kreeft om deze voor de lunch te laten klaarmaken. Die lunch is aan het strand van Romana. Op de gok, kopen we een flink aantal Bachata-CD's. Onderweg komen we langs de suikerrietplantages. Pure armoede en keihard werken.
In het kunstenaarsdorpje Altos de Chavon geweest; naar voorbeeld van een Italiaans dorpje, nagebouwd door een rijke papa voor zijn dochter> hier is Michael Jackson getrouwd met Lisa Marie Presley, de dochter van Elvis. Klein plaatselijk winkeltje, een pintje/cola gedronken en in een heksenwinkel geweest: de voodoo beleeft hier hoogtijdagen. We brengen een bezoek aan de moeder van Jose Gonzalez, een zeer beroemde honkbalspeler in Amerika. Zijn moeder woont nog steeds eenvoudig. En broertje is blij met een ballon.
We hebben leuk contact met 3 Duiters en 3 Canadese dames, die we 's avonds in de bar vaak treffen.

Kortom, de dames hebben een prima vakantie. Natuurlijk is het heel erg anders dan Azië en natuurlijk is all inclusive ook een ander soort vakantie dan ik normaal gesproken doe. Als ik kan kiezen, voel ik mij prettiger in Azië. Maar we hebben fijne weken gehad en ik vond het leuk om dit land te zien, ruiken en te voelen.

De muziek, het dansen en het strand zijn echt super!