2009 Maleisië

19 augustus 2009 - Melaka, Maleisië

19-8-2009 Melaka
Selamat…Hallo allemaal. De dames zitten al wel 2 dagen in Maleisië, maar het voelt alsof we er al langer zijn. Met andere woorden, we voelen ons er thuis en hebben al superveel gedaan en gezien. We hebben een goede vlucht gehad, voorspoedig, comfortabel met lekker eten. Kleine tukjes gedaan, filmpjes gekeken, A. spelletjes en D. nog wat lezen. Toen met de taxi naar Melaka, een ritje van 2 uur, met een aardige chauffeur. Het derde hotel had nog een plekje vrij> een goede kamer in hotel Puri.
Een quick dutje en dan het stadje verkennen. Amai, wat een leuke spullen hier, dus handig of niet…(niet!...) maar de eerste souvenirs zijn al in de rugzak/koffer beland. Ook al heerlijk gegeten> rijst, groentes, pannenkoekjes, aardappeltjes, omelet, milkshake, vruchtensappen (vers), cola (light), vers fruit (knalroze zodat je vingers nog roze kleurden) etc. Kortom, so far, so very good! Lekker geslapen ook maar dat kwam vast omdat we een fijne voetreflex behandeling hebben gehad. De schouder en rug werden ook nog meegenomen. De dames moesten erg om ons lachen. Waarom in vredesnaam? Zo funny zijn we toch niet…
De druk op sommige punten konden deze Hollandse dames maar moeilijk handelen…auwah! Maar…het schijnt erg goed te zijn!
Het klimaat> warm ja, zweten, dus vanzelf rustig aan doen. Dit zullen we niet in elke mail vermelden.

Zeer mooie Chinese - en Hindoetempel gezien. In de Hindoetempel werd ook net door drum en fluit muziek gespeeld, mooi! Vandaag ons supertoeristisch door een mannetje op een versierde fiets laten vervoeren. Arme hij. Oh ja, de Maleisiërs zijn echt aardig en attent.

Planning is om morgen naar de theeplantages te gaan. Met de taxi naar het station, trein naar Ipoh en dan met de bus naar Cameron Highlands. Een lange dag reizen maar met veel te zien. Dan belanden we in de ‘winter’ want het is daar maar …20 graden. J

22-8-2009 Cameron Highlands
Na een lange reis van 1 uur taxi, 5 uur trein en 2 uur taxi zijn de dames gearriveerd. Het hoosde flink toen we aankwamen. Het derde guesthouse is het geworden, bij vrienden van ons bekend.
De volgende dag rustig aan gedaan, uitslapen, ontbijtje en toen het dorpje verkennen. Met de taxi ( je moet niet TE moe worden…) naar een Old Smokehouse. Een zeer mooie oude villa in Engelse stijl. Compleet met zeer vrolijke tuin vol blommetjes. Te midden van die blommetjes een kopje thee gedronken, daar werden de dames erg blij van. Veel foto’s genomen natuurlijk!
Toen heel stoer, weer terug gelopen. Net op tijd terug, want het begon weer te hozen. Heerlijk Indiaas gegeten> mjammie, om je vingers bij af te likken. Mijn menu werd gepresenteerd op een bananenblad, alleen dat is al leuk! Als afsluiting een drankje gedaan en wel 6(!) potjes Yahtzee in een bar met Willy Nelson op de achtergrond. Joepie…make my day… Ieeehaaa!!!

Vandaag een halve dag een tour gedaan. In een rap tempo gingen we naar een aardbeienkwekerij (Hollandse plantjes, grappig), rozenkwekerij, vlindertuin, bijenfarm en de beroemde BOH-theeplantag. Hier in een flits de fabriek door om het proces van de thee te zien. Boeiend. En schitterende groene heuvels!
Als afsluiting een marktje en een Chinese tempel. De vragen die ik aan de monniken stelden vonden ze geloof ik een beetje raar. Maar het werkt hier toch weer anders dan in Thailand. Ze kiezen hier voor dit leven op latere leeftijd en er zijn geen verschillende soorten gemeenschappen.

Het regent op dit moment weer super hard. We troosten ons met een fikse massage van een uur! En daarna weer naar het Indiase restaurant. Toppie! Morgen om 10.30 op pad voor een 7 uur durende trip in een minibus naar Taman Negara> een zeer oud oerwoud. Hier willen we weer 2 dagen blijven, de jungle in, een rivier bevaren etc. A. vindt Azië tot nu toe ook leuk en ook deze manier van reizen bevalt! (Zelfs met koffer en Ecco-sandalen)

23-8-2009 Taman Negara
Ff een ‘kort’ verslag, welke toch iets langer werd. We zitten te wachten tot we kunnen gaan eten, dus ach…toch niets beters te doen… J
De vorige keer waren we erg enthousiast over de Verwenmassage. Nou, dat verwennen was ie niet helemaal. Au Au! Maar voor het goede doel, zullen we maar zeggen.

Vandaag uitgecheckt na een schitterend ontbijt van witte toast met scrambled eggs, sterke thee met vers fruit voor de pitamientjes.
In ’t minibusje gestapt waar we na 2 uur gedropt werden in een zeer klein, warm dorpje, waar toeristen op hun transfer wachten. Van de nood een deugd gemaakt en een bordje noedels naar binnen geslurpt> wel met lepel overigens. Onze volgende chauffeur zette de sokken er flink in. Misschien omdat hij op een bepaald tijdstip een openbaar toilet wilde bereiken want daarnaast hebben ze ook een gebedsruimte, natuurlijk voor vrouwen en mannen gescheiden. Hij was er maar druk mee, want hij prutste flink aan zijn binnenspiegel om een goed zicht op ons te hebben onder begeleiding van fluitgeluiden. Wij hebben nu nekspierpijn van het ‘krampachtig’ wegdraaien van ons hoofd… :-)

We reden tussen de palmbomen door. Echt nog nooit ZOVEEL palmbomen bij elkaar gezien! Niet een paar op het strand of zo, maar echt hele bossen/heuvels vol!
Om 17.00 gearriveerd. Eerst ’n bedompt kamertje bekeken, maar dat leek ons toch niet wat. We zijn geen arme studenten meer van 20 en hebben een superplekkie gevonden. Ons eigen hutje met douche en airco.
Jawel…en die luxe vindt je terug in alle facetten> de koffers stonden nog bij het plaatselijke VVV. Maar A.: niet voor een kleintje vervaard, tegen de receptioniste: “We hebben een klein probleempje, onze koffers staan daar nog. Heb je een taxi of zo…” Ja hoor, Hassan reed wel even met mee. Zo doe je dat!

Weetjes
* veel verschillende soorten mensen hier> Chinese, Indiase of Indonesische trekken. Accepteren ze elkaar nu echt? Of leeft iedereen in zijn eigen gemeenschap?
* Overal hangen vlaggetjes alvast voor Onafhankelijkheidsdag 31 aug.
* Zondag is een familiedag> hup met z’n allen de auto in richting… en natuurlijk ergens een hapje eten. Overal is eten te vinden en ze eten hier echt de hele dag door.
* Super lekker fruit hier. Nee, de stinkdurian hebben we nog niet geprobeerd. Moet eigenlijk nog wel een keer hè. Dit is een vrucht die echt vreselijk stinkt, je mag hem nergens mee naar binnen meenemen. Maar hij schijnt heerlijk te smaken.
* Ze zijn hier zeer goed in bumperkleven.

29-8-2009 Pulau Kapas
Ja ja, ik weet het. Het heeft even geduurd (de eerste klachten hebben we al binnen). Maar…op ons bounty-eiland (beetje…) was de verbinding niet goed, dus helaas geen update van ons. Of…misschien maar goed ook, want jullie zouden alleen maar verschrikkelijk jaloers zijn geworden!
Maandag 24 aug. zijn we op pad gegaan voor een relatief korte jungletrek.
Met een aantal reisgenoten de rivier overgestoken en dan zit je in het Nationaal park. Flinke stappen (hoge treden) in een zeer warme vochtige omgeving. Ja hoor, binnen de kortste keren op apegapen. De het laatste stukje naar de top voor een mooi uitzicht…sorry…laat maar. Bikkel A heeft het nog wel 100 meter langer volgehouden. Wat al klimmend in deze temperatuur een HELE prestatie is. J
Daarna de canopywalk. Was erg leuk al die swingende touwladders hoog tussen de bomen. En…geen last van bloedzuigers gehad, goed hè. Bij een drijvend restaurant heerlijk gegeten: salade en patatjes. Dingen die je in een ander Aziatisch land niet zo snel eet, maar hier wel kunt doen. Lekker gedoucht en toen bedacht of we nog een extra dag jungle willen of een extra dag strand. Deze keuze was snel gemaakt. De volgende dag uitchecken en klaar voor de lange reis.

Vanuit Taman Negara met de bus naar Kuala Besut> dan met de taxi naar Marang> waarbij onze chauffeur dacht> Merang. Of …was het de bedoeling om hier onnozel te doen? Toen was het al eind van de middag en moesten we nog een heel stuk verder naar Marang. Hij vond het de grap van de dag. Maar wij kwamen dus wel laat aan en konden geen boot meer nemen naar het eiland Pulau (eiland) Kapas. Dus overnacht in Marang, leuke actie omdat het Ramadan is. Gegeten bij een rustig tentje. Met moeite wat gevonden, want niets te vinden. Bakkie nasi met groenten en we kregen nog fruit van het jochie> aardig.

Hup de volgende dag snel op de boot> naar het strand! We hadden gelukt dat Peter en Sylvi nog een plek vrij hadden op hun resort. Misschien kennen jullie ze wel> ze zaten in het programma “Ik vertrek”. Een superplek! Nee J, geen disco, maar dat wilden we ook niet. Sylvi kookt heerlijk en dus waren onze dagen gevuld met slapen (niet zo heel goed want tjee wat maakt de zee een kabaal!), lezen, zwemmen, hapje eten, dutje doen omdat het regende, snorkelen en dan was het weer tijd voor een hapje eten. Druk druk druk…
Een super locatie waar we heerlijk bijgetankt hebben.
Vandaag met de ferry, taxi naar het vliegveld, vliegen naar Kuala Lumpur, toen met taxi naar ons guesthouse. Diegene die we bedacht hadden, zat vol, maar we zitten nu om de hoek in Babylonghouse> is net 2 maanden open. Geen grote kamer maar voldoende voor 2 nachten. We vertellen later hoe KL ons bevallen is. (Wat een mega stad zeg!)
* Op een brommer dragen ze hier een pispotje met klep of …helemaal niets
* Eerder deze vakantie in de trein…een supergroot tv scherm. Maf hoor. De film ‘Italian job’ bekeken. Leuke actiefilm voor jou B.
* Ons nog uitgesloofd met Beachvolleybal, maar eigenlijk te warm…
* WE HEBBEN GENOEG VAN DE MUGGEN!
* Bijna gewend aan het links instappen in een minibus. Maar links rijden…ik moet er niet aan denken. Complimenten voor de vrienden die dat hier wel gedaan hebben.
* Onze taxichauffeur in KL had een Tomtommetje> handig.
* Veel mensen met monddoekjes hier. Zal ik vast een voorraad meenemen voor ’t werk?

31-8-2009 Kuala Lumpur
Zaterdagavond een klein Indiaas hapje gegeten, hier op de hoek. Daarna 3 straten verder richting shoppingmall. Hoppa…daar vermaakten de dames zich wel. Dat shoppen hebben we zondag voortgezet. Oh ja, zaterdagavond heeft A ook nog aan haar tenen laten knabbelen. Niet door 1 of andere leuke Indiër of Chinees. Nee…door VISJES! (hoe ouder hoe…). Deze visjes eten dode huidcellen. En…dat deden ze. Ze kwamen in een rap tempo op A haar onderdanen af. Grappig en een maf gevoel, zei ze. De kreet van A mogen jullie er zelf bij bedenken. J
Hier in de buurt gegeten bij een Vietnamees restaurant. Tjee, dat was echt superlekker! Een goede reden om er een keer op vakantie te gaan.
Bij de afsluitende jasmijnthee, presteerde D het om bij een bijna-Yathzeeworp de dobbelsteen precies IN het kopje van A te gooien. Hilariteit alom en ik weet niet of we in dit restaurant nog wel welkom zijn. (shame shame).
Moe maar voldaan gaan slapen.

Vanmorgen ontbeten met een lekkere boter/suikerroti (soort pannenkoekje), een omelet met ui en bakkie thee. Daarna op de hip on/off bus. Verschrikkelijk toeristisch, maar wel handig voor ons om te geraken waar we willen deze dag. Eerst naar het vogelpark. Papegaaien, valken en mooie exotische vogels. We hebben nog een poging gedaan om een Chinees op te voeden die een vogel zat te pesten. Oh, werd zo boos. Dat ik hem er op aanspreek is natuurlijk helemaal niet volgens de Aziatische regels, dat betekent gezichtsverlies voor hem, maar ik kon het niet aanzien.
Daarna gingen de dames de bus weer in. Eruit bij de Petronas Towers. De tweelingtoren. Hoog! Hier zijn we niet bovenin geweest. We hebben gekozen voor de KL toren (Menaratoren), de televisietoren. Daar geluncht, op 295 meter hoogte, terwijl het restaurant langzaam draaide. Echt super gaaf!! Wat een uitzicht en skyline heeft KL!!!

Na deze mail ‘ondergaan we lijdzaam’ nog een oliemassage van een uur. Dan klein hapje eten, douchen en met de taxi naar het vliegveld.
Teramikasi (bedankt) voor het lezen van onze verhalen en de leuke reacties. Tot in Nederland!

* Vergeten te vertellen dat we dolfijnen gezien hebben! Echt super! Ik had helemaal kippenvel! De eerste keer dat A en ik ze in nature zagen. Voor ‘ons’ strandje zwommen ze heen en weer. Wel op een redelijke afstand hoor, maar toch.
* We gaan het heerlijke eten missen!
* We gaan de muggen NIET missen!
* Grappig, je krijgt hier bij het eten als bestek alleen een lepel en vork. Geen mes dus…
* Fijn, om jullie allemaal weer te zien. Maar …nog ff geen zin in verplichtingen.
* Mocht iemand het idee opvatten om richting dit land te vertrekken… DOEN!
Wat voor soort vakantie je ook wilt, je kunt het hier regelen naar eigen smaak.