2012 Corfu

15 september 2012 - Corfu, Griekenland

Met één van de A.-vriendinnen een week naar het mooie Corfu! Na een goede vlucht komen we midden in de nacht aan met onze rode Peugeot bij appartement Niki in Pérama. Spullen opruimen en hup het bedje in!

De eerste Tzatziki en Griekse salade. Mjam! Verder luieren, lezen en zwemmen.
We eten in het, ons iets te toeristisch plaatsje Benitses.De plaatselijke gerechten: Stifado (stoofpotje rundvlees), Tzatziki en macaronitaart smaken goed.

We pakken de auto en 'crossen' door mooie rustige dorpjes. De eerste stop is in Kastelani. We drinken buiten thee, tussen de oude mannetjes. Binnen is het interieur verrassend modern en origineel.

Paelokastritsa heeft een zeer mooi klooster. Een bijzondere plek, mede door de mooie bloemen. Onderweg kopen we bij een ouder echtpaar souvenirs: alles gemaakt van het unieke Corfu-ingrediënt Kumquat.

Op deze warme benauwde dag zijn we eerst thuis in ons zwembad. Aan het eind van de dag sjokken we naar Achillion; Het landhuis waar Keizerin SIssi en Koning Wilhelm gelogeerd hebben. Prachtig! Een zeer sfeervol huis, goed onderhouden. Mooie beelden in de tuin en de zalen zien we bijzondere schilderijen en oude meubelen.
Thuis bij mama Niki haar eigen recept van gevulde tomaat/paprika. Heerlijk! Snel nog een sms naar het thuisfront.

De hoofdstad Kerkyra stond op het programma, maar wat een prutweer. Echt keiharde regen, onweer en bliksem. We blijven rondom haus.

Deze dag alsnog naar de hoofdstad van het eiland. Erg mooie Italiaanse invloeden wat zorgt voor prachtig gekleurde huizen. De start is bij een marktje: altijd leuk! Lekkere walnoten en amandelen worden ingeslagen. A. kiest een verjaardagscadeautje uit bij Sephora. We slenteren door de straatjes en zien kerkjes, winkels, schitterende panden en snoepen een ijsje.
Als het om 15.00 keihard begint te regenen zitten wij net aan de moussaka bij een eenvoudig familiebedrijf. Ik ben echt fan van deze stad.
De lunch was al goed genoeg dus met een broodje van de bakker voor thuis, keren we huiswaarts.

Het weer zou opklaren deze dag dus rijden we richting het Zuiden. Sommige straatjes zijn zo smal dat we de autospiegels moeten inklappen. En oh ja...ff wachten tot de dames zijn uitgebept. :-) In Cholomos bewonderen we een vol atelier met originele producten. De dorpskerk biedt een prachtig uitzicht. We vervolgen onze weg via Potani, Lefkimi en Spaktera.
Bijzonder, want het Kortissionmeer ligt naast de zee! EIndelijk de zon en als extra beloning een regenboog. Een aardige Belgische meneer wil wel een foto van ons trekken.

Dagje strand in Agios Gordis is ook lekker. Mèt massage.

Moeder Niki verwent ons nog 1 keer en dan zit de reis er weer op. Corfu? Daar wil ik best nog een keer naar toe!