2014 Vietnam Halong bay en Hanoi

22 april 2015 - Halong Bay, Vietnam

Dinsdag 13 mei De beste reis ever...NOT!
Eerst een uur in de bus met klepperende Candadezen, geluidsniveau 10: 'Oh yeah, amazing, like, basicly... Daarna in een warm hok wachten op de trein. Toen in een 4-persoons slaapcabine. Niks mis mee. Maar samen met 3 Aziaten. Nr 1 sliep snel. Maar 2 en 3  bleven maar praten, geluidssterkte tig, waarna het praten over ging in gesnurk... GRRRR! Dwars door Anouk en De Dijk heen zelfs! Maar 2 uur geslapen en poepchagrijnig.
Vervolgens staat de afgesproken taxi niet klaar! Ik naar het hotel in de buurt of ik ff mocht internetten. Tuurlijk, tegen betaling! Kon het hotel mijn reservering niet vinden. FIJN! Uiteindelijk wel. Afijn, ik kom in het hotel, de kamer is nog niet klaar. Maar even een douche en dutje gedaan in de beautysalon. Hanoi is echt super warm. 39 graden. Niet normaal. Dus net als de Vietnamezen maar in de avond een rondje om het meer gelopen. Sta ik weer op de foto met jongelui die graag hun Engels willen oefenen.

Halong Bay Donderdag 15 mei
Omdat het bloody hot is in Hanoi, gekozen voor een 3-daagse trip op het water, i.p.v. 2. Het is een baai met dotjes Karstgebergte. Echt erg mooi! En die hut...LEUHEUK! Opgetrokken met zeer aardige Aussies. Een grot in geweest en heerlijk eten met z'n allen aan een grote tafel, waarbij het mooie landschap aan je voorbij glijdt. Ik voel me een bofkont! Oh ja, ook nog ff gedompeld in de zee, bij een klein strandje.

Vrijdag 16 mei
Prachtig KarstlandschapPrima geslapen. Om 6.30 Tai Chi of om 7.00 het ontbijt? Toch maar het laatste. De rest van de boot maakt een 2-daagse toer, dus afscheid van hen genomen. Met een kluppie van 5 eerst naar een oester-parelkweker. Mooi om de techniek van hier te zien! Samen met de gids nog een klein kajaktochtje. Zwemmen in de diepe baai, rond de boot. Zeer mooi landschap en echt rustig omdat de 1-dagsbootjes niet zo ver komen. Bij terugkomst kon ik nog even met een andere groep mee naar hetzelfde strandje. Goed geregeld allemaal. Bij terugkomst zijn er 22 nieuwe mensen op onze boot. HELP!  Even gesproken met de tafelgenoten, maar ik had niet zo'n zin meer in nieuwe mensen.

Zaterdag 17 mei
De laatste dag: naar een vissersdorpje. Wel even leuk om te zien. Daarna kon je meedoen aan springrolls maken op de boot, maar ikke niet! Lekker alleen op het dek gezeten, mijmeren, lezen, kijken...Na een heerlijke lunch met seafood met de bus terug naar Hanoi. Een fijne massage en teennagels laten lakken. Het meisje wilde wel mee naar Nederland, dan moest ik een winkel openen, was ik haar baas en kwam zij voor mij werken.

Zondag 18 mei
Laatste daggie. Wat shoppen en naar het poppentheater geweest. Leuk om te zien. En heerlijk gegeten bij een restaurant van een Nederlander, met kaarslicht, want een fikse powerbreak.

Opvallende zaken:
* de hoeveelheden scooters/brommers/fietsen/karretjes
* wat/wie en hoeveel er allemaal op past
* de sweaters met patroon, capuchon en lange manchetten, die ze op de brommer dragen
* de doekjes voor mond en neus (gezichtsbikini)
* de sokken in de slippers
* de typerende punthoedjes. Houden goed de zon tegen!
* de pyjama's, soms met de mooiste patronen er op
* het heerlijke eten, waar overigens ERG veel suiker in gegooid wordt
* het parkeren van de brommertjes op de stoep, midden voor de deur. Vaak is er een soort wachter in uniform, die alles netjes recht zet en je helpt met wegrijden
* de hoeveelheid winkeltjes/stalletjes en weet ik veel wat nog meer. Hoe kan het allemaal bestaan?
* het kleurrijke straatbeeld
* de mooie en diverse natuur
Ja, vooral de diversiteit van ! Elke plek, op zijn eigen manier, is mooi!
IK HEB EEN GEWELDIGE REIS GEHAD!