2015 Cuba Cienfuegos

1 mei 2015 - Cienfuegos, Cuba

Vrijdag 1 mei 2015
Een lange reisdag. Van Soroa naar Cienfuegos. Onderweg krijgen we autopech. Het slangetje van de koelvloeistof = water was kapot. Onze mannen: Oslenis en Manuel gaan met z'n tweeën op pad op zoek naar een nieuw slangetje. Gelukkig staan we net bij een tentje. We drinken een bakkie koffie, doen een loopje naar de wc en ik haal mijn yahtzeespullen te voorschijn. De mannen komen terug en alles past! Helden zijn het! We maken een korte stop in het centrum van Cienfuegos, maar iedereen wil wel graag naar de casa.

We eten in een paladar op basis van de Santeria (een vorm van bijgeloof hier), onze mannen zijn ook mee. Ik doe nog een salsadansje met Manuel. Leuk! Twee mannen zingen weer de sterren van de hemel. Helaas verkopen ze geen cd's. We lopen nog een stukje over de Malecon. Iedereen is moe dus duikt het bedje in.

Zaterdag 2 mei 2015
T en ik slenteren wat straatjes door. Leuk: ik zet een bloemenverkoopman met fiets op de foto. De kerk in geweest, zijn ze aan het restaureren. En we bekijken het oude theater. Mooie en bijzondere plek. Plafondschildering, hekwerk en smeedijzer, houten stoeltjes. In een binnenplaatsje van een restaurant drinken we een bakkie thee met limoen en suiker. Als ik de serveerster vraag of ik haar op de foto mag zetten, omdat ik haar panty's zo mooi vind, legt ze uit dat deze niet voor de mooiigheid zijn, maar een soort steunkousen. :-)
Als afsluiting van deze stad vereren we Coppelia met een bezoek. De ijssalon. Van vakantiegeld van mam trakteer ik mijzelf, lekker.

De lunch was in een oud paleis met Moorse invloeden. Mooi! Baptista wilde er een casino in maken, maar door de revolutie van Fidel ging dit niet door. Voor de verandering heb ik een keer geen broodje kaas genomen, maar een visje met rijst en groente. Lekker.
Nog 2 uur rijden door mooi landschap richting Trinidad. Zachte blauwe tinten van de lucht. Gecombineerd met geel/groene tint van het suikerriet.