2015 Cuba Havana

23 april 2015 - Havana, Cuba

Donderdag 23 april 2015
Joepie! Met Pura travel ga ik een mooie groepsreis maken naar Cuba. Een kleine groep, overnachten in casas particulares en van A naar B met een oldtimer met Spaanstalige chauffeur.

Met onze nationale blauwe vogel rechtstreeks naar Havana. Tjee, best een lange vlucht. De 10 uur breng ik door met een drankje, kip met rijst (vast wennen), thee, boek uitlezen, filmpje, hazenslaapjes, kletspraatjes met de buren.
Heel erg lang in de rij voor de paspoortcontrole.
Heel erg lang wachten op de bagage.
Heel erg lang in de rij voor het geld wisselen. Es Cuba.
Gelukkig staat Youslandis mij al op te wachten. Toch altijd fijn, zo'n bordje met je naam er op. :-)

De kamer bij Roly, Irma en Vivi is niet groot. Maar lekker tuttig gezellig. En ze zijn zeer gastvrij. Je mag altijd in de woonkamer en keuken gaan zitten. Mijn kunstbloem en bloemenfoto: Un flor de Holanda por la hospitalidad valt wel in de smaak. Gelijk je paspoort geven: zij moeten de administratie gelijk doen, want zij krijgen elke dag controle. Gevraagd of ik kon mee-eten. Dat kon. Met nog 2 andere gasten kregen we de lekkernijen op tafel allemaal niet op. Rijst en zwarte bonen (het basisvoedsel), kip, aardappel, zoete aardappel, plakjes komkommer en tomaat.
Roly heeft gewerkt in het café waar Hemingway altijd kwam: Floridita. Hij maakt mojitos als de beste. Voor mij dan zonder alcohol. :-)

Vrijdag 24 april 2015. 5.36.
Natuurlijk al vroeg wakker. Alles van slag. Warm is het. Maar dat vinden de Cubanen zelf ook. Na een geweldig ontbijt; brood, vers fruit, kaas, ham, roerei en komkommer en tomaat, gelijk reisgenoot T ontmoet. Wij gingen gelijk flink aan de klets en fotografie blijkt onze gemene deler te zijn. Da's fijn! Door de straatjes geslenterd en genoten van onze eerste indrukken. In een nieuw stekkie: zie foto's, n choco/vijgen-muffin gehad met vers papaya-ananassap.
Och jongens, die auto's, de kleuren, gebouwen, de aardige mensen. OK, vaak proberen ze een praatje aan te knopen om je wat te verkopen of een dienst aan te bieden. Maar als je vriendelijk nee zegt, wensen ze je nog een fijne vakantie.
Om 14.30 weer ff naar de casa. Ik had een kop als een biet en moest echt ff afkoelen. Om 17.00 Miranda, onze reisleidster ontmoet. Leuk mens, dat had ik gelijk al door! Met z'n allen 'thuis' gegeten: rode snapper en de gebruikelijke dingen met een vers mangosapje.
Vroeg het bedje in: nog te moe voor de salsa, helaas.

Zaterdag 25 april 2015
Na het ontbijt naar het museum Bella Art gegaan. Was leuk om te zien! Nog extra leuk dat ik nu 2 schilderijen in het echt heb gezien, welke in het boek stonden dat ik van K had gekregen: over kunst door de jaren heen in Cuba.
Bij een groot oud pand waar diverse kunstenaars en winkeltjes zaten, een waterstop gehouden. Geen straf, want een leuke vrouwelijke band speelde toffe muziek. Een kletspraatje gemaakt met 2 Canadese dames die op vakantie in Varadero waren en 1 dagje nu in Havana waren.
Een koppie thee met Bibi en T en ik zijn weer even de stad in gedoken. De tweede hands boekenmarkt en de straatjes! Op een klein marktje kopen we nog 2 mango's voor onze 'mama en papa'. Roly is er erg mee in zijn sas. Op 't marktje spelen 2 kinderen: 1 in een kist, 1 duwt de kist. Wij vinden dit leuk/grappig, maken een foto. En ik geef ze een ballon en sticker. Een blije reactie.

Bij thuiskomst blijkt dat het Miranda gelukt is om aan kaartjes te komen voor een theater (wilde ik graag). Dus de dames gaan echt een zaterdagavondje uit! Als ik beneden kom in mijn lange jurk, krijg ik applaus met oh's en ah's. Toch leuk! Met een giga mooie paarse oldtimer richting het theater. Daar in de buurt eten we in een eenvoudig restaurant:
- spaghettisalade met ham
- varkensvlees, aardappel en groente
- rijst en zwarte bonen
- flan, voor de liefhebber
Lopend naar het theater vraagt een oudere man waar ik vandaan kom. 'Holanda". Ah... of ik Stork ken? Ik zeg: dat is mijn stad! Vertelt hij dat in Cuba heel veel Stork onderdelen in machines zitten. Nou, dat is toch ff leuk! Het theater is grappig. Echt iedereen gaat hier naar toe: jong en oud, hip en minder modern. De show was een mix van diverse dansstijlen. De moderne dans vond ik echt goed en mooi! Bijzonder dat kunstenaars en artiesten/muzikanten hier echt belangrijk zijn en worden gewaardeerd. Ze worden absoluut niet, zoals bij ons, gezien als sneu, mislukt en aan het randje van de samenleving. (niet door iedereen natuurlijk...)
Hup met een illegale taxi weer terug naar huis. Nog een drankje thuis, een foto met onze gastheer en -dames en we rollen het bed weer in.

Zondag 26 april 2015
8.30 ontbijten en we maken kennis met de familie G. Na het ontbijt start de stadstour. Eerst met een echte oldtimer cabrio toeren we door de stad. TOCH WEL ERG GAAF HOOR! We gaan nog hotel Nacional, waar alle belangrijken der aarde geweest zijn. En natuurlijk naar het plein van de revolutie met het monument van Jose Marti en een afbeelding van Che Guevera op het gebouw van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Op dit plein hield Fidel Castro zijn speeches voor het volk. Hierna lopen we door de oude wijken.Onze gids Youslandis wordt een beetje gek van T en mij. Beiden eigenwijze luisteraars en snel afgeleid. Helemaal als hij ons een verhaal vertelt in de brandende zon.
Echt warm. We drinken koffie in het beste koffiehuis van de stadkoffiehuis, El Escorial aan de plaza Vieja. Daarna houden T en ik het voor gezien. Omdat we de afgelopen 2 dagen zelf al van alles hebben gezien.

Alweer in een mooie oldtimer rijden we naar een ander gedeelte van de stad naar het fort. We bekijken deze en drinken een cola/Cuba libre op 't muurtje. We kletsen gezellig met z'n allen en leren elkaar beter kennen. Hierna eten we in een paladar, Miranda weet de leukste adresjes! Zwaardvis met bechamelsaus met amandelen. Heerlijk eten en op de achtergrond speelt een band. Cd gekocht. :-)