2015 Cuba Vinales

27 april 2015 - Vinales, Cuba

Maandag 27 april 2015
Na het ontbijt 7.30 worden we uitgezwaaid door de hele familie. Op het laatst trek ik nog de ketting van de stortbak af. Sorry! T en ik mogen in stappen bij Oslenis in de witte Ford van 1955! Is dat in stijl reizen of niet?! Prachtig landschap met veel meer diversiteit aan vegetatie dan ik had verwacht.
In Pinar del Rio bezoeken we de sigarenfabriek. Het is maar een klein stukje waar je langs kunt lopen. Maar toch mooi om gezien te hebben. Hup, op de binnenplaats wordt er in 1x een plastic tafeltje neer gezet. Doosjes sigaren er op. En verkopen maar. Is dit illegaal? Toch andere handel dan welke in de officiële winkel verkocht wordt. :-) Ik koop een doosje voor broerlief.
Met de lunch merk je dat je in Cuba bent. Een menukaart heeft geen zin. Niet alles is aanwezig. Beter kunnen ze opnoemen wat er wèl is. Vaak is dat een broodje ham/kaas of broodje kaas.

Het dorpje Vinales doet echt geweldig leuk aan! Allemaal kleurige huisjes! En veel, heel veel paard met wagens! Zo mooi om te zien! Wij zitten bij Sofia en hebben een kamer in een schattig groen/geel huisje met schommelstoelen op de veranda. Als schommelend hebben we een levend straattheater voor de neus. Super leuk! De haan kraait, ik schommel, buurvrouwen kletsen, vaag klinkt nog de klanken van een salsa en paardjes draven voorbij.

We stappen in een dikke vette witte Chevrolet uit 1940 (!), de enige nog van dit soort op Cuba, met houten binnenkant. We rijden naar een restaurantje met uitzicht over de karstheuvels/vallei. Echt super mooi! Als de zon onder gaat levert dit een mooi plaatje op. Op tafel stond van alles wat: lam, reepjes rundvlees, gele rijst met groenten, kreeft, garnaaltjes, vis. Met alles wat we tot nu toe gedaan hebben, is het al een topvakantie!

Dinsdag 28 april 2015
Om 8.00 al op de rug van 't peerd! GEWELDIG! Samen met L en G. Rustig stapvoets door het mooie landschap. We bezoeken een tabaksboer, krijgen uitleg over het gewas en hoe je een sigaar rolt. Het oproken ervan krijgen we geen uitleg over, dus als ik over mijn longen rook, horen we een fikse kuch. :-)
Hup weer op 't paard en de volgende stop is een koffieboer. Hier ook weer uitleg en we krijgen een sappie. Plassen doe je hier op een houten bak. Eenmaal thuis lunchen we met z'n allen bij de casa. We spoelen het rode stof van ons af en wisselen bij de bank geld.

17.00 Salsales. Maar Victor zegt dat ik geen les meer hoef dus ik kan lekker met hem dansen. Warrum! Maar leuk! Ze dansen hier de salsa anders dan wij hem in NL leren. In NL leren we de LA-style, in rechte lijnen tegenover elkaar en met veel meer ingewikkelde pasjes/draaien. Hier dansen ze de salsa ronder, iets andere passen/telling. En in Cuba mag het bovenlijf ook rustig bewegen.... :-)

Wilde na de salsa ff afkoelen, maar mijn airco was kapot. Echt gewoon een accu bijna helemaal doorgebrand. Gelukkig konden ze 'm maken! Knap hoor, hoe inventief men in Cuba is, met de weinige middelen die ze hebben.
We eten met z'n allen thuis.
Ik pep mij op om naar de salsa in het dorp te gaan. De rest gaat slapen. Voor 1 CUC (ongeveer 1 euro) speelt een geweldige band (met sax e.a. instrumenten) in de open lucht. Victor begroet mij hartelijk en vraagt mij ten dans. Af en toe dansen de heren in een rij naast elkaar op de rand van de dansvloer: showmannetjes. Funny. Ook tussendoor is er een show van dansers of een zanger die wat rustiger nummers zingt. Ook de bachata komt hier aan bod. Grappig, want ik wist niet dat deze dans ook in Cuba een rol speelde. Soms ook wel gekke mannetjes hoor, die je ten dans vragen. Je vraagt je soms af wat de bedoeling is. Alleen ff een salsa dansen of ...? Hup, tijd om naar huis te gaan. Onderweg vraagt een aangeschoten jongen waar ik vandaan kom. Ik zeg: Iceland. Hoor je hem tegen zijn vriendinnen zeggen: Donde Iceland? (waar ligt Ijsland?) ;-).

Woensdag 29 april 2015
Ik schrik om 8.00 wakker van de anderen, die al vrolijk aan het ontbijt zitten. Door de wekker heen geslapen. Wel verklaarbaar, 'laat' in bed natuurlijk. Maar de echte oorzaak is dat ik de airco aan heb staan en mijn lieflijke forestgeluiden gewoon te zacht zijn. Dus vanaf nu heb ik een dikke vette salsadeun in de ochtend als wektoon! Hup, snel de kleren aan en na een voortreffelijk ontbijt rijden wij 1,5 uur naar het strandje Cayo Levitas. We hebben een heerlijk relaxt dagje. Lezen, zwemmen, hapje eten. En de familie gaat ook nog snorkelen. Vind ik altijd wel leuk, maar dan liever gelijk vanaf het strand, niet eerst nog een boottochtje. Dus deze laat ik aan mij voorbij gaan.
Bij terugkomst blijkt T, die een dagje alleen 'thuis' was, haar arm in de mitella te hebben. Gevallen! Dat is flink balen!
I.p.v. lopen gaan we met de taxi in de stromende regen naar een biologische finca. De hier verbouwde groente smaakt echt heerlijk op mijn bordje! Wanneer de donkere lucht iets opklaart, wederom een mooi uitzicht!
Komen wij de finca aan, zien we daar ook mijn 'dansleraar' Victor en nog een ander maatje van hem. Dat is dan toch vriendelijk: 'Que tal' en een zoen, zoals men in Cuba elkaar begroet.