2015 Kefalonia

19 september 2015 - Kefalonia, Griekenland

Een ontzettend mooi eiland. Schitterende baaitjes met elk een eigen sfeer en kenmerken, kleine dorpjes, lekker eten en aardige mensen. Een heerlijk eiland om te vertoeven.

Zaterdag 19 september 2015
Midden in de nacht richting Schiphol. Brrr, vochtig koud en kil weer. in het vliegtuig gaat J op een andere plek zitten dan de bedoeling is. Oh, dan toch maar achter mij. Iedereen opstaan. Komt de steward er aan; jullie kunnen ook nog naast elkaar zitten, als je wilt. Mmm, jaha, dat willen wij wel. Hup, moesten er weer allerlei mensen opstaan. Uiteindelijk zat iedereen, inclusief J en D. :-)

De huurauto opgehaald, stukje rijden en met de ferry naar de overkant. Daarna nog een klein stukje naar Volidiere guesthouse in Chavdata. Een heerlijke plek!
Eerst een dutje en daarna relaxen bij het zwembad. We eten heerlijk bij Pieter, zijn vrouw en zoon in Damoulianata. Grappig, het menu staat in een schrift. Als Pieter met J over voetbalt praat en over zijn reizen als zeeman, ben ik niet meer in beeld. Hé, ik vind voetbal en reizen ook leuk hoor! :-)

Zondag 20 september 2015
Elke ochtend staat er vanaf 9.00 een heerlijk ontbijt klaar. In de zonovergoten tuin stippelen we onze route voor die dag uit. We komen bij Vatsa, via een grappig trekvlot. Lezen, zwemmen, dutje. We eten een mix van lekkere hapjes in Lixouri. Het begint keihard te hozen!

Maandag 21 september 2015
Het is wat frisser. We chillen onder de veranda. Vandaag naar Agia Efimia. Echt een leuke plek. Allemaal zeiljachten in het haventje. We lopen even rond, maar het gaat weer regenen. Dus schuilen met een bakkie. Eind van de middag klaart het op. Schitterend, de warme zon op de baai. We pakken een geweldige zonsondergang mee.In Lixouri eten we een smakelijk lamsstoofpotje.

Dinsdag 22 september 2015
Richting Petani beach, komen we nog langs een kleiner baaitje. Niet helemaal naar beneden gereden, maar het is een super mooie plek! Op Petani beach lunchen we met een seafood risotto. Wat een hoge golven en wat heeft de zee hier een kracht!
Een fijne middag. Op de hoek bij Petani taverne gegeten. Binnen was een 'begrafenisdiner'. Wij eten buiten heerlijke happies. Tzaziki, salade en een visje. J vroeg het verschil tussen 2 vissen: 'the face'. :-) De ober verontschuldigde zich voor zijn slechte Engels. Wij vonden het erg grappig.

Woensdag 23 september 2015
Met de verstopte holtes gaat het gelukkig wat beter. Via binnendoor weggetjes en erg mooi landschap komen we bij Captain Nicolas. Een geweldig lunchtentje. We rijden door naar Xi beach. Grappig. Het heeft rood/bruin zand met grijze kleirotsen. We smeren nog wat klei op het lijf. Tien jaar jonger nu? :-)
Tot zonsondergang blijven we op deze mooie plek. Hup snel thuis ff douchen en we eten in Lixouri aan de kade. Niet echt geweldig. Maar ik ben ook super moe. Als mijn hoofd het kussen voelt, ben ik al vertrokken.

Donderdag 24 september 2015
We rijden naar het uiterste puntje in het Noorden. Het dorp Fiskardo. Onderweg maken we weer veel foto's. We lunchen bij Tassos. Dichter bij boten kan niet. We zien een jongetje een dikke vette octopus vangen met een simpel lijntje. De pandjes in dit dorp zijn erg mooi in zachte tinten. Maar door de vele toeristische winkeltjes, vallen die juist wat minder op.
Via een paadje door dennenbomenbos komen we bij de oude vuurtoren. Dat geeft een mooi uitzicht op 't haventje/dorpje.
We rijden door naar Dafnoudi beach. Het kost wat moeite om er te komen, lees: klauteren en afdalen. Maar dan heb je ook wat. Een schitterende baai, helder water en grote kiezelstenen. Het is er rustig. Helaas komt er onweer en dus sprinten we in een rap tempo richting de auto.
In Manganos maken we een stop voor een drankje en een kijkje in het dorpsleven. Onderweg in de bergen dikke vette bliksem en het water stroomt over de weg. Uitkijken geblazen. We eten bij een tentje bij het einde van de inham van de zee. De man en vrouw spreken grappig Engels: love, sweety en my dear.

Vrijdag 25 september 2015
Over deze dag kan ik kort zijn. PRUTWEER! Keiharde regen en fiks onweer. We relaxen op de kamer. Aan het eind van de dag wordt het droger en gaan we in Lixouri een blokje om en eten we daar. Lekkere hapjes èn gezellig zitten bij Savas, de zoon van onze 'mama'. Ik hoor je denken: wat voor soorten lekkere hapjes dan?
* humus van walnoten
* visballetjes
* champignons gebakken in wijn
* aardappelsalade

Zaterdag 26 september 2015
Vandaag naar Assos. Een erg mooi dorpje. De route en het aanrijden is al prachtig. Door de mist zien we het eiland Ithaka liggen. Na de lunch, aan een tafeltje met geblokt blauw/wit kleedje en blauwe 'Griekse' stoelen, ga ik relaxen en zwemmen. J loopt nog een rondje door het dorp. Op de terugweg toch nog ff iets eten bij de pizzaboer. :-)

Zondag 27 september 2015
We bezichtigen het klooster Kipoureon bij ons in de buurt. Niet groot, maar erg sfeervol. Ik steek een kaarsje op voor papa. Verder rijdend komen we een varken met haar kroost tegen. En in Rifi stoppen we om foto's te maken van bloemen, geplant in geschilderde blikken. Erg mooi. De mevrouw komt naar buiten en vraagt of wij haar op de foto willen zetten. Tuurlijk! Omdat wij de bloemen zo mooi vinden, snijdt ze er 3 voor ons af. Zo lief. Wij hebben niet veel bij ons, maar geven een appel. Tegen haar poes vertelt ze hoe blij ze er mee is. Althans, dat is onze vertaling. Ze babbelt flink, maar ons Grieks is niet zo goed. :-)
Bij ons vertrek krijg ik 2 klapzoenen op mijn wang en J een handkus.

De baai Atheras vinden we erg mooi. Ook hier zeer lieve mensen: ze komen aan met een vissersbootje en het meisje wil graag met haar hond op de foto. De foto's van de Griekse mensen van vandaag, sturen we op.
Erg mooie natuur hier, met bloemen, bomen en planten. En weer heerlijk zwemmen. Voelde me zo bevoorrecht!

Ons ritme van eten is soms vreemd. Bij de lunch, konden we uit de diepvries zelf een visje kiezen. Smakelijk! Daardoor 's avonds niet veel trek meer. Vandaag was het avondeten een bakkie Griekse yoghurt met fruit en noten. Met een gebakje van de patisserie. Ook lekker!

Maandag 28 september 2015
Ik knuffel eerst nog even met mijn 2e vriendje: poes! :-) Hierna op pad naar Myrtos beach. Knalblauw water en spierwit zand. Zitten we op de Caribbean? De zee smijt ons op de kiezels. We sluiten af met een etentje bij Pieter en zijn vrouw, waar we de eerste avond ook gegeten hebben. Het was iets minder lekker, maar de sfeer maakt alles goed.

Dinsdag 29 september 2015
Helaas. Tijd om naar huis te gaan. In alle vroegte rijden we naar Lixouri.  De veerboot brengt ons naar de overkant in het mooie ochtendlicht. Hierna de auto inleveren bij het vliegveld van Argostoli. Ff wachten, vliegen en met de auto naar huis.
GEWELDIG EILAND!