Porto 4

21 september 2018

Voor ons doen op tijd op pad. Fiets gehuurd en ons voortbewogen langs de Douro.Tussen de tramrails door hup t pontje over. Gezellig praatje met mijn Canadese buurvrouw.
Het dorpje Alfurada is echt super leuk! Gekleurde huizen met azulejos in de mafste kleuren en printjes. Kanariepietjes hangen in n kooi buiten bij de deur. Het is een vissersdorp. De net gevangen vis wordt geroosterd op barbecues in de straat. Heerlijke baars en dorade gegeten.

Hoewel ze hier wel een wasmachine hebben gaat de voorkeur van de vrouwen uit naar de gezamenlijke wasruimte: gezellig kletsen! Buiten wappert de was vrolijk op lijnen en stokken.

Bij de boten spreken we 3 gepensioneerde zeemannen die in Duitsland en Nederland hebben gewerkt. Erg leuke gesprekken. We maken tig foto's van boten en vervolgen onze weg richting de kust.
Een bizar landschap:
* Eerst een soort Wadden, vogels op de zandplaten met flats erachter.
* Strand waarachter flats in opkomende mist zich vaag aftekenen. Het lijkt wel Dubai of zo!
* Woest beukende golven van de Atlantische oceaan in n nevelige mist.
Zeer vochtig klam weer met n vage rode gloed als zonsondergang. Prachtig.

De laatste dag benutten we ten volle! Veel gelopen! Met de funicular overbruggen we al een flink hoogteverschil.
* Schitterende kerken. Aan de buitenkant vol met blauw/witte azulejos. Binnen n kaarsje voor pap aangestoken.
* Bij n eenvoudig tentje koffie en thee. We worden vrienden met de Portugese buurvrouw. Ze kwettert maar door en wil graag met ons op de foto. ;-).
* Onverwacht ook Jugendstil gebouwen in t straatbeeld.
* Muzikale heren uit Brazilië laten ons swingen en genieten. Cd-tje!
* Een salade bij n modern tentje.
* Ontgroening v studenten door hun mentoren. Studenten gaan hier gekleed als Harry Potter. De schrijfster is hier ook geïnspireerd geraakt, mede door de trap in de boekhandel hier: Livraria Lello.
* 'Onze' gitarist speelt weer. Genieten!
* Palacio da Bolsa. Voorheen paleis en beursgebouw. Mooi!
* Mijn aan de oplader liggende mobiel in t café vergeten: terug sjouwen... :-(
* Catedral Se.
* Afsluitend etentje bij miss Opo, n hip hipster restaurant.
Lekker dagje! Wel bek af. Koffer inpakken en slapen tot 6.00.

Door de dikke mist vertekken we met 2 uur vertraging. Verder een voorspoedige reis. We hebben een heerlijke Portoweek gehad!