2007 China

1 oktober 2007 - Chengdu, China

27-8-2007 Thuis

De voorbereidingen zijn in volle gang> kleding klaar leggen (welke broek, welk T-shirt, hoeveel> rugzakken laten repareren, de kleine flesjes vullen met shampoo etc.

4-9-2007 Chengdu
Om jullie niet al te jaloers te laten zijn> het regent hier poepiehard terwijl ik achter de pc zit. Of zit ik achter de pc omdat het zo poepiehard regent? Wel lekker want het was erg benauwd weer. We hebben een goede vlucht gehad hoewel het nooit prettig is om zo lang stil te moeten zitten en in verticaal slapen ben ik ook niet zo goed. Met de taxi hebben we ons naar een gezellig guesthouse laten brengen: Sim’s cosy guesthouse. De naam klopt. Een leuke kamer met eigen douche en wc. Eerst maar een dutje gedaan en daarna even de buurt verkend.
Schitterend straatbeeld> kleurig, al meer aangestaard in een paar uur tijd dan mij anders in H gebeurt, vele fietsen en allerlei soorten snorfietsen en brommers. Wat mij opviel was dat de Chinezen wel kijken maar niet glimlachen, zoals met in Thailand en Sri Lanka wel gelijk doet. In het guesthouse onze eerste rijst met groente/vlees weggewerkt, wat geen straf was.

Vandaag ontzettend uitgeslapen na een zeer onregelmatige, onrustige nacht. Het hele lijf is van slag nu het in één keer 6 uur later blijkt te zijn. We hebben nog 2 nachten erbij geboekt om eerst goed bij te komen. G heeft een stevig ontbijt achter de kiezen en ik een bak yoghurt, muesli en honing. Met natuurlijk een dikke pot groene thee. Heerlijk! We proberen zo treinkaartjes te regelen voor de 6de om richting Kaili te geraken. Goede groetjes dus hier vanuit Chengdu!

8-9-2007 Kaili
Tja, dat regelen hier. R. had ons er al voor gewaarschuwd en ja, hij heeft gelijk. Pff, wat een onderneming. Eerst nog op zoek in Chengdu naar een ticketoffice ergens in de stad. Niet te vinden! Uiteindelijk zijn we de volgende dag naar het treinstation Chengdu gegaan en gelukkig was een loket speciaal voor buitenlanders waar de Chinese Truus wat Engels kon. In Chengdu lekker rondgeslenterd, een boeddhistische tempel bezocht, mooi! Het slapen ging wisselend, het dag en nacht ritme nog niet te pakken en er werd in de buurt een flinke flat neer geplant (waar niet in China!) Ennuh ...Arbo, collega’s? Daar hebben ze hier echt niet van gehoord. Gewoon tot 23.00 werken! Heb nog een foto van een mannetje dat elke keer met een mand op zijn rug stenen naar boven sjouwt.
We hebben aan de beroemde hotpot gezeten. Een grote pan met kokende bouillon waar je zelf je gekozen spullen ingooit en gaar laat worden. Deze vis je er weer uit, ja…met stokjes en dat gaat ons al aardig af!
De stoelen en bedden hier, doen onze rug niet altijd goed…maar ja, dat weten we ook van ander Aziatische landen.

We hebben een flinke treinreis achter de rug. Van Chengdu naar Guyang en dan weer naar Kaili. We hadden een ligbedje, dus veel naar buiten kijken, boek lezen, dutje doen. Onze benedenbuurman kon een klein beetje Engels en hielp ons met hoe alles werkt. Ondanks het lawaai van de trein, het bankje en het gesnurk van alle mensen toch redelijk geslapen. Kaili doet leuk aan, eerst maar neergeploft om iets te eten.
Handig jongens, zo’n Point It-boekje. (aanwijsboekje): rijst, groenten en ei. Gelijk al een aantal mensen gezien van de verschillende minderheden. Vaak de dames met een stok over de schouders met daaraan 2 manden met groente/fruit voor de verkoop. Ze hebben schitterende mutsen op! Morgen gaan we een dagtocht doen met een privégids naar 2 van deze dorpen.

Het vervolg van onze reis is uiteindelijk gelukt met behulp van onze Billy, de man van de plaatselijke VVV. Het was anders echt niet gelukt hoor! We bedenken nog een leuk cadeautje voor hem. We gaan nu dinsdag 11 sep eerst van Kaili naar Guyang met de bus 2,5 uur. Dan vliegen naar Guilin, 1 uur en dan met de taxi naar Yangshuo, waar we een flink aantal nachten willen blijven, om OOK te kunnen relaxen. We hebben al bedacht dat we niet teveel verplaatsingen willen maken, kost te veel energie. Na Yangshuo nog Dali en Emei Shan en terug naar Chengdu.

Ik had vandaag een off-day. Supermoe, weinig energie, rommelbuik. Dus ontbijt overgeslagen en langer blijven liggen. Slapen lukte ook niet, want er werd ergens geboord. G heeft in het oude gedeelte van Kaili gelopen, vond hij schitterend! Oh ja, dat had ik nog niet verteld hè, we zitten, ook weer dankzij onze Billy, in een zeer luxe hotel voor een redelijke prijs: 18 euro per nacht voor 1 kamer. Bij aankomst na onze lange reis dus eerst uitgebreid in bad. Daarna wat rondgeslenterd, weer aan de hotpot gezeten, deze keer iets mindere kwaliteit en veel te pittig voor mij.

Mensen schrikken zich volgens mij soms echt het leplazarus als ze G en mij zien. Lang!!! Die buitenlanders!!! En inderdaad, de Chinezen lijken erg gesloten (communisme) maar toch wel nieuwsgierig. Ik word soms helemaal gek van dat kijken!!!!

16-9-2007 Yangshuo
Vanuit een heel ander wereldje deze keer. We zijn vanuit Kaili met bus en vliegtuig vertrokken naar Yangshuo waar we in fijn Bamboo Guesthouse zitten. In een wat rustiger straatje, want dit kleine dorpje te midden van het Karstgebergte is zeer berekend op toeristen. Ach ja, het heeft ook wel weer wat. Mensen spreken Engels en we eten eens wat anders van rijst, bijvoorbeeld Sheppards Pie.

De eerst dag maar een beetje uitgeslapen en geklungeld in het dorpje. Een stukje gefietst, maar dat is afzien met dit warme vochtige weer. (rond de 30 graden en zeer vochtig). Het is hier erg mooi en landelijk. We zitten midden in het Karstgebergte> kleine bergjes die als het ware zo maar in het landschap neergegooid zijn, met ronde toppen en helemaal begroeid. Verder zit het hier vol met landelijke taferelen. Verschillende gewassen op het land, kippen bij een pomp, rijst oogsten etc. Schitterend! Echt genieten! G is nog de Moonhill op geweest, een door erosie ontstaan gat in een berg. (klim van een half uur) Maar die heb ik aan mij voorbij laten gaan.
Uiteindelijk ergens buitenaf bij een Nederlands guesthouse terecht gekomen, daar heerlijk gezeten! ( Ja, H. Ik lijk steeds meer op jou: gebakken aardappels! J)

Ben de afgelopen dagen ziek geweest. Verhoging, holtes verstopt en lichte diarree. Flink balen dus! (zacht uitgedrukt) G is er met de fiets op uit geweest en heeft mooie dingen gezien. Tussendoor nog wel 2 ballonvaarten gedaan. Ja…2. Met de eerste, ’s avonds, kwamen we wat te snel beneden door snel veranderend weer. (we raakten nog een hekje en een korenschoof) Omdat het zo’n korte vlucht was mochten de volgende ochtend om 6.00 weer. En dit ging allemaal prima. Aan de rand van de weg geland of is dat normaal hier? Erg mooi om boven dit gebergte in de ballon te zitten! Heb ik tenminste nog iets van de omgeving gezien!
Vandaag vertrekken we met de taxi naar het vliegveld Guilin om naar Kunming te vliegen. Daarna willen we naar Dali (kon helaas niet rechtstreeks). We moeten bekijken wat er ter plekke te boeken valt: bus- of treintrip.

Algemene dingen
* Ja de Chinezen smakken tijdens het eten en de botjes, servetjes worden op de vloer gegooid.
* De wc’s vallen best mee. Je kunt ze in ieder geval doorspoelen! En nog maar 1 keer een klein schotje als deur gehad.

17-9-2007 Dali
Snel al weer hè! Ach ja, gratis internet in je guesthouse en het regent.
Na een taxirit van 1,5 uur, een vlucht van 1,5 uur, slaapbus van 6 uur en rit in een kleine bus zijn we nu op 1900 meter hoogte, een stuk frisser dus, in Dali. We zitten voor 2 nachten in dit guesthouse, misschien ook wel lang genoeg want het is hier niet echt schoon. Die slaapbus is een belevenis, maar als het niet nodig is, hoef ik hem niet gelijk weer. Ik> die zo licht slaap, in een bus met allemaal snurkende, snuivende en rochelende mensen op ligbedjes. En G en ik hadden nog geluk, 2 bedden naast elkaar plus een reepje extra. De lengte was…iets…te kort. Echt veel slapen dus niet, dat snap je wel. En geen wc in de bus dus bij elke stop er maar uit. 1x zelfs gewoon geplast tussen auto’s in, brrr, als ik er nog aan denk> verschrikkelijk! N, jij snapt dit helemaal hè! …

Ga ik hier naar een soort 2e hands boekwinkel. Kan je boeken ruilen en kopen. Ligt er een NL boek> originele verkoopprijs 3,95. Verkopen ze ‘m hier voor bijna 10 euro! Ze zijn niet goed wijs! Daar ben ik dan toch teveel Nederlander voor hè. Maar ja, mijn laatste boek is bijna uit…dan toch maar ruilen strakkies??

Dali is een klein dorp aan een meer, met in de omgeving een specifiek soort minderheidsgroep: de Bai. Het dorpje zelf doet grappig aan, heel veel toeristische winkels maar er zijn ook nog een paar authentieke straatjes die wij nog moeten gaan bewonderen.

Dames, ik heb nog weer een paar sjaaltjes ingeslagen, maar voor die prijs> 1,50 euro, denk ik dat na 1 keer wassen de kleuren finaal door elkaar gelopen zijn. (misschien zie je dat niet eens want het is een ratjetoe aan kleuren!) Je moet af en toe een gokje wagen in het leven hè!

We hebben net een pizza gegeten, ja spannend, een Chinese pizza. Of het er nu eentje van Iglo uit de diepvries was weet ik niet, maar hij was lekker! Niet dat het Chinese eten niet lekker is hoor, maar ik heb al een aantal dagen last van mijn buik, dus ben voorzichtig. We zijn nu aan het bedenken hoe we de komende dagen willen invullen en hoe we de reis willen vervolgen. Vooral hoe we de reis KUNNEN vervolgen.
Treinkaartjes om vanuit Kunming te vertrekken kun je alleen in Kunming kopen. (waar we nu kilometers vandaan zitten) Maar dan zeggen ze al wel vast, dat je dat een paar dagen van tevoren moet doen. Dus betekent dit dat je een paar dagen in een stad vastzit waar je eigenlijk niet wilt zijn. En bovenlangs richting Chengdu, vanwaar we terug vliegen, is bijna qua tijd niet te doen. Misschien toch weer een vliegticket voor ons dan? Pff, rare jongens die Chinezen, ze maken het individueel reizen er niet gemakkelijker op.

We genieten eigenlijk het meest van de dagelijkse dingen maar het is soms lastig die op de foto te krijgen. De verschillende vervoersmiddelen, de mensen met een vriendelijk knikje, een klein meisje dat gigantisch naar ons zit te lachen (ze staat op de foto maar gaat dan in eens heel serieus kijken), de vrouwen van de minderheden met hun gigantische mooie gezichten en uitdossingen, de uitgestalde groente en fruit bij een stalletje en de mooie natuur!

Algemene dingen
* Waarom hebben veel Chinese mannen een lange pinknagel, om wat mee te doen? Ik het nagevraagd, maar het bleek alleen voor de mooiigheid te zijn, nou dan weten we dat!
* In eerst instantie denk je dat alle Chinezen op elkaar lijken maar er zitten toch veel verschillen in de gezichten.
*  Voor de dames onder ons> de inlegkruisjes zijn bekant luiers!
* Foto’s maken vinden Chinezen niet gek, want dat doen ze zelf ook allemaal. Maar dan wel ALTIJD met een poppetje er voor! (voor de poort, voor de brug, voor de tempel, voor de winkel etc.). Maar dat wij dan een foto nemen van een winkel zonder 1 van ons er op…errug vreemd!
* Kleine kinderen hebben inderdaad een split in de broek om zo hup te kunnen plassen. Helaas heb ik dit niet op de foto kunnen zetten. Wij voelen ons dan een beetje beschaamd, zij waarschijnlijk niet. We zagen er laatst ook 1, vastgehouden door moeders, bij het busstation, plassen in de prullenbak…is ook een manier….

21-9-2007 Dali
Nog steeds vanuit Dali maar inmiddels verkast naar een ander guesthouse. Naast de beroemde Jims Tibetan Hotel (30 euro per nacht per kamer) zitten wij voor 6 euro per kamers. Is toch wel ff een verschil. En we gaan elke keer gezellig bij de buurman ontbijten en hebben er vanavond ook gegeten.
De afgelopen dagen veel gezien en gedaan. De eerste dag met de stoeltjeslift hoog de bergen in geweest, leuk om te doen hoor. Lastig om aan de taxichauffeur duidelijk te maken waar we naar toe wilden. “Per ongeluk” er toch gekomen. Eenmaal boven een mooie boeddhistische tempel. De monniken trekken je gelijk naar binnen om je te zegenen, brengt allemaal geluk. Maar of je dan wel even wil dokken. Hij doet het voorstel van 10 euro. Nou nee, echt niet! Op papier heb ik 5 euro gezet maar in de offerbox heb ik 2,50 gedaan. Ben ik nu heel slecht? De vrouwen bij de kraampjes verkochten gehaakte slofjes. Ik probeerde nog duidelijk te maken dat mijn moeder ook haakt, maar dan kussenhoezen. Maar dat snapte ze dan weer niet en dacht dat ik een gehaakte kussenhoes wilde kopen…zucht…
Weer neder gedaald, hebben we door de oude straatjes geslenterd. Echt schitterend, die daken, de lantaarns en de randjes langs de daken zijn van tegels met mooi beschilderde taferelen> bloemen en vogels etc. Nog een grappig tuktuk ritje gedaan. Die ritjes en fietstochtjes op de kei weggetjes> daar is slender you niets bij vergeleken!

De volgende dag met de fiets op pad. (Het is overigens deze dagen echt super mooi weer. Strak blauwe lucht, zon en ongeveer 25 graden). We zijn richting het meer gefietst. Ik had de dag ervoor mijn armen verbrand dus niet handig… Een sarong uit Sri Lanka om de schouders geslagen en vastgezet met elastiekjes. Vind je het gek dat ze hier een raar idee krijgen van buitenlanders als ik zo langs kom sjezen. (ook nog een bandana en zonnebril op). Afijn, het was dus echt schitterend! Midden tussen de rijstvelden en allerlei andere gewassen. Daarna weer door een klein dorpje. Al die oude mensjes met hun mooie gerimpelde koppies. Soms brutaal afgestapt en gevraagd of ik een foto mocht maken. Vaak wel. Moet je je voorstellen pa of ma, dat er een Japanner door V fietst, hup van zijn fiets afspringt en vraagt of hij een foto van jullie mag maken. Hoe zou je reageren?

Gisteren met de lokale minibus naar het dorpje Xizhou gegaan. Leuk hoor. Sfeervol marktje waar iedereen zijn eigen hapje maakt. G en ik proberen iets> de eerste keer dat het mij echt niet lust. Witte slierten die echt als rubber/elastiek smaken. Sorry, voor deze ene keer zo onbeleefd geweest om het te laten staan. Schitterende straatjes met mooie taferelen. Maïskorrels liggen op de grond te drogen en op een kruispunt fietst een mevrouw met een mand met afgesneden rijst. We zitten midden in de oogstperiode van de rijst> erg mooi om te zien!
Toen naar een oud Naxihuis. Bestond uit 2 lagen met veel houtsnijwerk. Marmeren stukjes verwerkt in de wanden. Dali betekent marmer, net buiten het dorp wordt het gewonnen. Leuk om te zien. Jammer dat Chinezen gelijk in alle kamers weer winkeltjes maken.
G en ik staan ook nog op z’n Volendams op de foto met beiden zo’n mooie muts op de kop. Wel leuk die symboliek> witte rand = sneeuw. Bloemetjes zijn de mooie vrouwen in de streek. En een zwarte wollen rand staat voor de schapen. Er was ook een voorstelling met dans en uitleg over de verschillende kleding.
Een Chinese mevrouw denkt dat alle buitenlanders doof zijn en schreeuwt midden in ons gezicht: Hello!!!! Hello!!!! Ja, jij ook hello. Vervolgens wil ze graag met ons op de foto. Dat mag hoor.

Gelukkig kunnen we inmiddels op onze handen 10 tellen in het Chinees. Blijkt erg handig als je 2 groene mandarijnen wilt bestellen en hoeveel dat dan is> 4 Yuan = 0,40 eurocent.

We vragen een tuktukjongen ons naar het meer te brengen. Maar de Chinezen snappen dat gat in de markt nog niet. Dat buitenlanders dat mooi vinden, zo’n meer! Er was een slimme meneer/mevrouw die een aantal huisjes liet bouwen aan het eind van de landtong omringd door het meer. Maar het geld was op, schat ik.
Op het marktje eten we nog een soort pizza/pannenkoek met spekjes en groente en vertrekken weer richting Dali. Gisteravond nog appeltaart gehad> funny hè en dat in China. En...bijna net zo lekker als ik ‘m zelf maak.

Vanmorgen flink uitgeslapen en na yoghurt, muesli, fruit en dikke pot jasmijnthee op pad. We hebben bus tickets gekocht om zaterdag naar Lijang te gaan. Ook een oud dorpje 3 uur met de bus hier vandaan. Van daar gaan we maandagavond vliegen naar Chengdu. Hier dan 1 overnachting en dan naar Emei Shan, een heilige berg, die we deels gaan beklimmen en deels met een kabelbaan doen.
Vandaag in Dali een katholieke kerk bezocht, grappig op z’n Chinees en een groente- en fruitmarkt. Altijd leuk! G ging richting de 3 Pagoden en ik richting kamer. Tenminste…ik kwam eerst nog een massageplek tegen. Yes, proberen maar! Dit wordt hier vaak door dove mensen gedaan. Een pittige massage van een half uur, 3 euro. Lekker hoor! En goed voor de zere spiertjes. Daarna kwam ik langs een schoonheidssalon. Ja, weer lekker! Een gezichtsbehandeling a 3 euro. Afijn, uiteindelijk dus later dan G terug, die was al ongerust.

24-9-2007 Lijang
Deze keer het bericht van jullie vliegende (letterlijk soms dus) reporter uit Lijang. Dit stadje ligt op 2400 meter hoogte. We zijn hier gearriveerd na een busrit van 3,5 uur door een mooi landschap. We hadden ons al op een bed laten neerploffen in een klein Naxihuis (de plaatselijke minderheid hier) maar deze zat een drukbezocht souvenirstraatje. Mijn gevoel zei: hier word je niet blij. Dus hebben we weer verder gezocht en zitten nu in Moon Inn. Een stuk weg van de hectiek maar dicht genoeg bij alles. Het eerste potje tafeltennis is al gespeeld met de ‘receptioniste’. Leuk stekkie hoor, met een binnenplaats en gratis internet. Dat internet is overal zeer goed geregeld.

De eerste dag wat rondgeslenterd door de smalle straatjes, het is niet De Wallen maar dan met Chinese rode lantarentjes en zonder de dames. Het is ook een toeristische bestemming voor de Chinezen zelf dus poepiedruk in de straatjes. Als ontbijt kregen we een soort pannenkoekjes volgens familierecept, 1 met zoet en 1 met hartig. Heerlijk!
Vandaag een toertocht gedaan met een gids on the bike! Dit was erg leuk! Midden door de kleine dorpjes fietsen, het echte platteland. En toch net weer anders dan rond Dali. Ook nog een boeddhistische tempel bezocht, mooi! We hebben geluncht bij de vader en moeder van de bazin van het reisbureautje. Geweldig! Gewoon een klein zelfvoorzienend boerderijtje. Deed me erg aan bij jullie thuis denken pap en mam! We kregen walnoten en appels uit eigen tuin. Gekookte maïs, sliertjes aardappel die gebakken waren en groente met stukjes ham, natuurlijk met witte rijst. Heerlijk! Het kleine ventje hebben we nog een ballon gegeven waar ie erg blij mee was.

Gisteravond zijn we naar een voorstelling geweest van het beroemde oude Naxiconcert. Oud slaat in dit geval zowel op de muziek, als wel op de instrumenten, als wel de orkestleden. Er zitten mannen van in de 80 bij die spelen en zingen. Eentje dutte vriendelijk in. Dit alles was is een oud zaaltje. Erg leuk om mee te maken. G heeft het opgenomen met de mp3.

Voor de geïnteresseerden> qua bloemen etc. is het grappig om hier ook veel canna’s te zien, de bouquenvilla (hoe schrijf je dat ook al weer), de cosmea en de toortsen, dahlia’s en velden koolzaad. De takken Eucalyptus die jullie verkopen in de winkel H en G, als snijbloem, zie je hier al bomen! En wat ik niet bij China bedacht had, maar ook zonnebloemen! Ze eten de zaden en gebruiken deze ook om olie te maken.

We gaan vanavond met de bus naar het vliegveld, naar Chengdu en vandaar met de bus naar Emei. Vanaf dit dorpje is het nog 6 kilometer naar de voet van de berg Emei Shan. Deze gaan we beklimmen (met behulp van kabelbaantjes, bussen en stoeltjeslift). We zullen ergens op de berg, misschien in een klooster, overnachten. Zo’n 13 graden en ’s nachts 6, dat zal ff wennen zijn!

28-9-2007 Chengdu
We zitten weer in Chengdu, na de berg bedwongen te hebben. En dat bedwongen mag ik met recht zeggen. Als jullie op zoek zijn naar echte bikkels> hier heb je er 2! We zijn met de bus van Chengdu naar Emei gegaan en met de taxibus naar de voet van de berg. Zitten in Teddy Bear Hotel, ja inderdaad, elke kamer heeft een grote teddybeer en de dames dragen een T-shirt met een teddybeer er op. (G heeft er nog 1 gekocht).
De volgende dag hup er vroeg uit, stevig ontbijt tot ons genomen en met de bus naar ¾ van de top gereden. Toen met de kabelbaan (afstand is 1 km en doet er 5 minuten over) helemaal naar boven: de golden summit. Hier staat een zeer groot beeld goud en mooie boeddhistische tempel. Het uitzicht zit meestal in de mist en dat gold ook voor ons. Wel scheen af en toe een beetje zon maar verder geen ver uitzicht. Toch was ook dit, het wolkenveld, een mooi schouwspel.
Toen met de kabelbaan weer de 5 minuten terug en nu denken jullie: tjonge wat stoer dat klimmen. Alles met bus en kabelbaan. Ja, tot zover wel, maar toen> vandaar naar beneden gelopen, via allemaal trappen. Pffff. Van ongeveer 2500 meter naar 500 meter met zowel dalende als stijgende trappen. Soms super steil! We hebben geleefd op rozijnen, bananen, rijst, noedels en een pannenkoek met bananen.

Overnacht in een oud klooster waar ze aan het verbouwen waren. Ja hoor, wat een puinzooi. Maar vooral ook de houding van de mensen> echt niet vriendelijk! Een kleine smerige kamer voor veel te veel geld, maar ja je kunt niet anders want het werd bijna donker. Voor de douche moet je buitenom lopen en de wc (geultje natuurlijk!) zit een stukje verder buiten. Gekke gewaarwording om je regenjas aan te moeten trekken om ’s nachts te gaan plassen. Een bordje eten kon er nog wel af, maar wel gelijk betalen hè! Wij vragen om een kop thee, ook dan kan, maar wel gelijk betalen hè! De elektrische deken even aangezet (jawel, die hadden ze dan weer wel) om de klammigheid te verdrijven maar het was niet echt koud. Ook overdag was het niet echt koud, voornamelijk in een T-shirt met lange of korte mouwen gelopen en bij pauzes even jasje aan. Tandenpoetsen, buiten, met dit uitzicht was zeer bijzonder!

We hadden zo tabak van dat gelijk betalen dat we geen ontbijt meer hoefden. Een stukje verder heeft een aardige meneer eitjes voor ons gebakken. Het is bijzonder daar zo te lopen in de dikke mist. Het levert bijzondere plaatjes op! Verder was het ook gewoon afzien, ik zal eerlijk zijn. En dan vraag ik mij af waarom ik dit toch zo nodig wilde doen. Het naar beneden lopen zorgde voor een zere linkerknie. De dragers keken naar mijn gestrompel en dachten toch echt dat ik hen wel zou inschakelen. Maar mijzelf laten dragen door 2 dragers, nee dan krijgt mijn trots een deuk, dus hup…doorzetten, beetje karakter kweken! Ook nog een keer gevallen, op de zere knie. Stom dus!
Bij een aardige meneer wat nootjes gekocht en 2 wandelstokken. Ik dacht eerst als souvenirtje voor jou pap, maar ik heb hem zelf al hard nodig gehad. Dus je krijgt nu wel een met verve gebruikte souvenir.
Maar: WE DID IT!
Hebben lekker gedoucht, frietjes met salade gegeten en lekker geslapen! Bijzonder avontuur, zeker ook door de ‘spectaculaire’ overnachting.

De volgende dag> strompel... strompel. Is wel een manier om aandacht te trekken natuurlijk. De kuiten, maar vooral de knie deden behoorlijk zeer. Hoef ik alsjeblieft ff geen trappen meer te lopen? Heb vandaag nog een soort tijgerbalsem gekocht om er op te smeren. In de bus terug naar Chengdu staat het geluid van de slechte gevechtsfilm (echte Chinese met kong fu en zo) zo hard, dat ik het geluid van mijn mp3 niet eens meer kan horen.
We waren blij dat we van te voren al een kamer gereserveerd hadden bij Sim. Hier zijn we de vakantie ook begonnen en ook nog eens in dezelfde kamer. Dan is de cirkel helemaal rond. Na een flink bord spaghetti zijn we het centrum in geweest op zoek naar aankopen. Maar we belanden in de mobieltjesbuurt. En dus niet 1 winkel, niet 1 straat, nee…gewoon een aantal straten met ALLEEN maar winkels VOL mobieltjes! Ook nog wat kledingzaken afgestruind, soms erg leuke dingen, maar de maten NET ff iets te klein. In de schoenenwinkel vertelde ze trots dat ze maat 39 had! Jippie, maak me blij, maar laat ik nu net maat 41 hebben! Bijna bingo!

Vandaag en morgen nog wat tempels langs, oude straatjes, een theehuis in, misschien een voorstelling of…
Maandagmorgen willen we heel vroeg op pad naar de PANDA’S! In dit gebied bevonden zich van oorsprong de reuzenpanda’s, je weet wel, die schetige witte, met zwartomrande ogen, die de hele dag aan bamboe knagen of slapen! Er is hier een groot fokcentrum om het soort in stand te houden. ’s Morgens vroeg kun je ze bewonderen want dan krijgen ze eten. De rest van de dag schijnen ze zeer lui te liggen, te hangen en te slapen. We vliegen om 14.00 plaatselijke tijd en komen, als het goed is, 19.00 Nederlandse tijd aan.

30-9-2007 Chengdu
Bijna thuis. Eigen bed (aantal uren onafgebroken achter elkaar slapen, YES!), eigen douche en toilet en weer het gevarieerde Nederlandse eten. En de familie zien! Dat zijn allemaal de voordelen. Maar wat zullen we de verlegen hello-lachjes van de giechelende meisjes missen, de schitterende vervoersmiddelen MET bagage, de lekkere Chinese hapjes, de mooie koppies van oudere mensen en de schitterende landschappen, maar vooral het zo andere straatleven!

We hebben gisteren en vandaag in de stad zelf rondgeslenterd, nog inkopen gedaan. Helaas geen sjaals dames. Diegenen van 1,50 die ik erg leuk vond, wilde ik hier een flinke stapel van inslaan. Het is waarschijnlijk iets regionaals, kan ze hier niet krijgen. Jammer!
Zaterdagavond zijn we naar de Sichuan ‘opera’ geweest. Hier is geen opera maar een voorstelling waar allerlei soorten entertainment in zit. Erg leuk> acrobatiek, zang en dans, spel op 1-snarige viool, handschaduwspel en snelle maskerwisselingen.
Op zondagmiddag met de bus de stad in is ook een belevenis> beetje plat geduwd. Ff testen hoeveel Chinezen er in een bus passen. In verband met de komende feestweek> maandag is het een Nationale feestdag en ‘alle’ Chinezen hebben een week vrij, is het overal poepiedruk.
We hebben net het laatste avondmaal genuttigd en kletsen nog wat met Nederlanders. Altijd gezellig in die guesthouses, wat drinken en belevenissen/tips uitwisselen.
Morgen 6.15 gaat de wekker en om 7.20 vertrek naar de panda’s.

Ik heb fijne weken gehad, maar vind het ook wel weer goed om nu terug te gaan. Je moet toch een keer naar het ‘gewone’ leven. Met alle consequenties en keuzes van dien. Je kunt niet blijven uitstellen. Ben na 4 weken reizen altijd een beetje moe, letterlijk, door de gebroken nachten. Maar heb geestelijk weer energie opgedaan. Hartstikke fijn dus! Tot ‘gauw’!

Algemeen
* De thee is echt heerlijk hier, maar altijd met losse blaadjes. Ik hou niet van prut in mijn mond, kunnen ze er geen rietjes bij geven of zo?
* Ik moest erg wennen aan het ontbreken van sociale praatjes. De taxichauffeur bijvoorbeeld zegt gewoon helemaal niets! Nou ja, als je moe bent is het ook wel makkelijk> hup oogjes dicht en geen social talk.
* Een erg geëmancipeerde maatschappij> in de bouw, wegwerkers, achter de kookpotten, de dragers, bus/taxichauffeurs> zowel mannen als vrouwen.
* Er wordt gigantisch veel tv gekeken. Er is een soap elke middag, zelfs in de eethuisjes op de hoge berg werd er ademloos naar gekeken. En een vrouw vanmiddag in een winkel met Tibetaanse vlaggetjes vond het zonde van haar tijd om mij een slinger gebedsvlaggetjes te verkopen, kon ze aantal minuten de soap niet volgen!
* Het zou handiger zijn als niemand zijn rotzooi op de grond gooide. Maar ja, dat gooien doet de gemiddelde Chinees wel, dus heb je straatvegers nodig. Wel goed voor de arbeidsmarkt….
* De trein is niet zoals in Nederland; dat je naar het station gaat, kaartje koopt en dat de trein elke half/heel uur komt. Je kunt alleen een kaartje kopen in de stad van vertrek. Dat is lastig. Daarom toch minder met de trein gereisd dan we zouden willen.
* Een hele fijne vakantie gehad. Boeiend!