2014 Vietnam Sapa 2

13 mei 2014 - Sapa, Vietnam

Zaterdag 10 mei
Vandaag de berg afgelopen naar het dorpje Cat Cat. Wel erg toeristisch deze dagen, maar een prachtige omgeving. Grote vlinders bij de waterval. Daar wordt je blij van!
Na de 'barre' tocht ook weer naar boven ff rustig een boek gelezen. Na een hapje eten met de Engelse vrienden de 'lovemarket' opgegaan. Vroeger vonden de meisjes en jongens op deze plek elkaar. Tegenwoordig is het een toeristische trekpleister, maar nog steeds komt ook de lokale bevolking er op af. Grappig dat WIJ een attractie waren; ze wilden graag met ons op de foto. Kwam dit door mijn betoverende schoonheid of door de kale klets van Alan?
Het leukst was nog dat ik een klein meisje optilde, zodat ze iets kon zien: een glunderend koppie.

Zondag 11 mei
Om 5.30 met onze privéchauffeur op pad naar Bac Ha. Een dorpje waar de hele week niets te beleven is. Maar op zondag is er de grote streekmarkt. Alle minderheden uit de buurt komen er dan om handel te drijven. Dit rit van 3 uur heen en 3 uur terug was het MEER dan waard! Man, wat een geweldig kleurenspektakel! Bac HaDe dames dragen allemaal laagjes zelf geborduurde kleding, in alle knalkleuren van de regenboog. Echt schitterend! Van alles te koop: eendjes, buffels, honden (om op te eten of als waakhond?), groenten, speelgoed, plastic slippers, fruit en heel veel producten met borduurwerk. Natuurlijk een aantal souvenirs gekocht. Een heerlijke dag! Bij terugkomst een romantisch diner bij kaarslicht gehad, want een powerbreak van ongeveer 5 uur.

Maandag 12 mei
Bij een tourorganisatie van de Hmong een tour geboekt. Achterop de brommer naar diverse kleine dorpjes. De guide heette Zer, wat 'de jongste' betekent. Dus eigenlijk heet ik ook Zer!  In de mist vertrokken, dat geeft een extra mystiek sfeertje aan het toch al mooie landschap!
De dorpjes zijn toch al toeristisch geworden. Ik snap dat er geld verdiend moet worden, maar de manier waarop... Of je wordt aangeklampt: 'Madame, you shop from me'! Of je scheurt dus met het brommertje door het dorp heen omdat je hier geen zin in hebt. Daarom, soms zomaar, onderweg mijn kindercadeautjes uitgedeeld: ballonnen, kleurkaartjes, stickervellen en balpennen. Juist bij een meisje van de Hmong die met buffels liep, of 2 dames met een klein kindje die net van het land terug kwamen of jongens op de terugweg van school. Weer een fijne dag gehad!

Dinsdag 13 mei
Vandaag een lummeldagje. Om 17 uur is het vertrek.