2015 Cuba Trinidad

2 mei 2015 - Trinidad, Cuba

Zaterdag 2 mei 2015
Eind van de dag komen we terecht in een mooie casa van Theresa met een tuintje/binnenplaats in het centrum van Trinidad. Van Alexis krijgen we een rondleiding door het stadje. Bij een achterkamertje op een 2-persoonsbed liggen illegale doosjes sigaren te koop. We bezoeken een staatwinkel en Alexis geeft meer uitleg over het bonnenboekje. Ik voel met bezwaard om foto's te maken. Voetballende jongens schrikken zich rot als er in 1 x een blonde dame de bal probeert af te pakken. :-)
Trinidad. Mooie kleurige huizen met kleine keitjes. Toeristisch ja. Maar leuk ja!

Op een dakterras eten we varkensvlees met stukjes chorizo. Daarna bezoeken we de trappen van Trinidad. Naast de kerk in de open lucht, speelt een band. Leuk hoor zo in de buitenlucht! Veel mensen genieten van een drankje. Anderen genieten van een dansje. Eén keer raden bij welke groep ik hoor. Een rare pipo vraagt mij ten dans. Prima. Na mij danst hij met een ander blonde dame. De bedoelingen waren toch geënt op meer dan alleen een dansje. Nou, mij niet gezien!

Zondag 3 mei 2015
Heerlijk ff alleen door de stad gelopen. In de kerk hoor ik de klanken van een mis, kinderen spelen op een bankje, een eigenwijs meisje met staartjes speelt met een bal. In de wat achterafstraatjes zie je wel dat mensen het niet breed hebben. Wanneer een donkere man mij een selfie ziet maken, wil hij met mij op de foto. Staat zo leuk, de witte en zwarte huid. Prima. Die zoen hoeft dan weer niet. :-)
In mijn groene jurk met fleurige bloemetjes, doe ik het leuk tegen de poedertinten van de muren in deze straten. Reisgenoot T blijft toch de arm gebroken te hebben en draagt nu een brace. Mooi balen voor haar!
In een oud huis van een rijke familie, zie je oude schatten. En boven op het dakterras een schitterend uitzicht over de daken van Trinidad.

Thuis even afkoelen, wasje gedaan, lezen. Daarna weer op pad, nu de andere kant op. Het blijft mooi hier!

18.00 Percussieles! Joepie! Nou, hij leert ons gelijk een pittig ritme roffelen op de conga. De Cubaanse Son. Valt nog niet mee. Maar uiteindelijk lukt het wel. Ook leren we te raspen, te shaken en te tikken. De guiro (rasp), de maracca's (sambaballen) en de claves (houten stokjes). Super leuk om zo met z'n allen te doen! We eten thuis in de casa met z'n allen. Kalabassensoep met kaas, rijst, groente, kip, vis, garnalen, vanille ijs en kamillethee.

Maandag 4 mei 2015
Met de auto naar de oude suikerrietplantage, i.p.v. met de trein. Omdat het regent, rijdt de (open) trein niet.Wel mooi om even te zien. De klim naar de top van de hoge uitkijktoren was de moeite waard. In plaats van een strandparty wordt het een salsa/spelletjesmiddag. Het regent dat het giet en dat blijft ook zo de hele dag.
Ik wilde nog graag naar museum Romantica, maar...het zat...wederom dicht. Openingstijden? Dat zegt hier niks. Voor tegen de afwisseling een keer spaghetti als lunch gegeten. Dutje gedaan en toen kwamen ze mij halen voor de salsa. Met Alexis, Manuel en Oslenis de salsa, merenque en bachata gedanst. De eerste 2 zijn hier toch net ff anders. De anderen waren domino aan het spelen, dus ik werd er mooi druk mee om de 3 heren bezig te houden. :-)

We eten in een mooi oud koloniaal pand. Heerlijk eten met wederom een mega goede band. Kwaliteit hier hoor, dus weer een cd gekocht! :-)
M had onderweg, via via, een heerlijke flan gekocht. Na dit toetje rolden we zo 't bed in! Nee, helaas geen salsa op de regenachtige trappen.