2012 Andalusië

14 april 2012 - Alcaucín, Spanje

April 2012. Met vriendin A. (weer een andere A) :-), een week naar Andalusië. De mannen zwaaien ons op het station uit.
Na een goede vlucht, een kronkelige weg met onze Toyota Yaris, waarbij we de laatste meters geguide worden door een aardige Spanjaard, arriveren we bij ons super appartement in Alcaucin.

De eerste dag verkennen we het dorpje en omgeving. Als we 's avonds laat uit eten gaan, snappen we niet waarom we in een leeg restaurant zitten. Blijkt dat de dorpelingen 's middags al flink feest hebben gevierd.

We kneuren door mooi landschap en geweldige dorpjes. Compèta is een topper! Een oud vrouwtje wil wel voor mij poseren. 'Wacht even", zegt ze. Ze sloft naar binnen en komt terug met een glas cola en 2 puddinkjes voor ons. Is dat lief of is dat lief?!

Deze dinsdag is het mooi weer, we rijden naar het meer van Vinuela. Daarna eten we heerlijke tapas in Periana. Een klein dorp met maar 3.000 inwoners maar wel 15(!) barretjes!

Cordoba ligt in weer een heel andere omgeving. De Mesquita is indrukwekkend groot en mooi. De smalle steegjes (patio's) met bloemenpotjes zijn erg mooi en kleurrijk!

Een regenachtige dag aan de kust in Nerja is wel goed voor ons shopgedrag. Het toetje (ijs) hebben we al binnen. Thuis koken we een Italiaanse pasta met Spaans worst. Lekker!

Deze laatste volle dag beginnen we in een olijffabriek in ons dorpje. Buiten het seizoen dus geen bedrijvigheid. Daarna naar Granada. Eerst genieten van zeer mooi landschap, daarna van de mooie stad. Een tajine stoofschotel, pot Marokkaanse thee met goede gitaarmuziek op de achtergrond is een geweldig begin!
We slenteren door de smalle straatjes. Ik maak nog een spontane wals met een Italiaanse mevrouw, wanneer wij beiden deze muziek horen. Wat een geweldige stad!

Deze laatste dag nog een paar uurtjes zon aan het meer. Bij Hotel Vinuela sluit ik deze vakantie af met vis op een bedje van zwartgekleurde pasta. Mjammie.
We worden op Schiphol opgewacht door onze mannen! Joepie!
Andalusië: Een geweldige streek, waar ik graag een keer terug kom!