Palermo, Castelbuono/Le Madonie

29 september 2017 - Cefalù, Italië

We hoorden en zagen in Santo Stefano de fanfare spelen tijdens n begrafenis. Er hingen grote kransen aan de zijkanten van de auto, met felgekleurde Gerbera's netjes in evenredige kringen gestoken.
In t dorpje Sant Ambrogio kopen we nog n paar ingrediënten voor de omelet thuis. Natuurlijk schieten we er ook nog n paar plaatjes. N meneer heeft oogst uit eigen volkstuin gehaald en geeft mij n kaki. Lief.

Met de trein naar hoofdstad Palermo. Wat n bijzondere stad. Rijk aan oude gebouwen, kerken, paleizen en fontein in n mix van barok, Normandisch en Arabisch. Maar ook t rauwe randje van nu: armoede, veel vluchtelingen en rotzooi op straat. Als eerste naar de markt. Altijd leuk! Vooral veel soorten vis, groente en fruit en n diversiteit aan mensen. Met op de achtergrond n mooie gevel of koepel van n kerk. Bueno! N bakkie koffie/thee met kleine cannole en ondertussen mensen kijken.

We eten olijven, ansjovis en zwaardvis in n tentje waar alleen mannen zitten. Sommigen echte werklui maar ook n paar 'baasjes'. Tjee wat n macho praatjesmakers zijn t toch! Volume op 10 met de bekende drukke handgebaren.

N restant van n kerk met n bijzondere tuin. De fontein, kerk en t paleis zijn allemaal rijk gedecoreerd. N andere kerk is n mix van Normandisch met Arabisch. We mochten er helaas niet meer in maar pikten buiten nog n bruiloft mee. Dat gaat hier op sjiek hoor! Bruid traditioneel in t wit met sluier en sleep. Bruidegom en andere heren compleet in pak. Niks nie jasje met spijkerbroek. ;-). Ook de dames zijn allemaal in t lang en met n flinke plamuurlaag. Met 1 dame ff contact omdat ik begreep dat ze zich druk maakte over of en hoe haar buik op de foto kwam. Ik gebaarde naar mijn eigen buik: problemo. Maar ik was grande dus dan was t minder erg. :-).
Om die buik wat te voeden n overheerlijk Italiaans ijsje gehad. Thuis houden we t bij n cracker. Ciao!

Keiharde regen vannacht. Maar t weer is zo vriendelijk om overdag weer op te klaren. We gaan naar Le Madonie, n natuurpark zonder hekken, waar gewoon geleefd wordt. Castelbuono is n leuk dorp en we lunchen heerlijk, stoofpot rund en konijn. Het restaurant zit in n oud pand uit de 16de eeuw. Prachtig stijlvol gedekte tafels met echte schilderijen aan de muur met op de originele deur n geschilderd portret. Geen straf om op deze binnenplaats met vrolijke bloemen n tijdje te vertoeven. Aan de wand n 100 jaar oude foto van de vader van de huidige eigenaar. Bijzonder.

We genieten van t mooie landschap, bergen; soms begroeid soms n kale rots. Tussendoor gekleurde huizen, ezels, schapen en wel 2 paarden. ;-).
Tot slot n zonsondergang met zacht licht bij Cefalu. Back home! Wat heerlijk om s'avonds nog gewoon buiten te kunnen zitten!

Laatste dag duiken we Cefalu in en in de zee, as a matter of speaking.

1. Anyta Mulder:
    29 september 2017
    Wat heerlijk om te lezen, heel beeldend. Ik zie het helemaal voor me!