Bretagne 13

18 september 2023 - Locronan, Frankrijk

Zo 17 sep

Thuis een heerlijke pasta made by Jean. En nog n avondwandelingetje door t nu doodstille dorpje.

20230917_201153

Ma 18 sep

Hup J, vroeg je bed uit. Want Dinie wil graag n rondleiding in de Kerbriant conserverie. ( Visconservenfabriek in Douarnenez). Hier kun je zien hoe de vis in t blikje belandt.

Tenminste...dat was het idee. En als ze dan alleen Frans zouden spreken a la, maar dan hadden we wel wat te kijken/fotograferen.

Uhm....

• Hij sprak 45 minuten aan 1 stuk door Frans.
  • En....de productielijn was niet in werking, dus keken we naar lege, stilstaande machines! Drie kwartier lang! Top guidetour! 😉
  • We zagen er trouwens wèl schattig uit met n haarnetje, laboratoriumjas en slofjes over de schoenen. :-))

Daarna door naar een ander gedeelte van Douarnenez: Tréboul. Gelukkig had restaurant L'Esquisse nog een plekje voor ons vrij. Vanwege t tijdstip, 13.00, is alleen n 'daghap' (Plat du jour) mogelijk. Prima! Nou, daar kan Nederland nog wat van leren! Tjonge wat een lekker 3-gangen lunch voor € 22,00. Los van de prijs: zulke heerlijke smaken!

• Terrine of quiche
  • Kippendij met aardappelgratin (met wortel!)
  • Pistachemousse in n soort grote soes, met rood fruit.
  • Oi oi oi wat lekker!

20230918_135350

We nemen een kijkje bij de haven. Altijd leuk. Nog n gezellig kletspraatje met n paar vissers.

Verder richting de oude stad. T drupt iets; we ploffen neer in n 'obscuur' barretje. N goede timing dus. Maar ook ff uitrusten. Allez on y va.

Een gozertje vraagt aan J of hij even zijn camera mag vasthouden, of J wil laten zien wat hij fotografeert. Want hij heeft net n oogoperatie gehad en hij wil even kijken. Nou, 'k dacht t niet! Vervolgens nog n heel verhaal dat hij in België heeft gewerkt etc.; hij spreekt nog n beetje Vlaams, bla bla bla.

Supermooie pandjes hier. Muren in allerlei kleuren. En ramen/luiken met Franse balkonnetjes in allerlei materialen.

20230918_161841

Onderweg n mooie kerk in Kerlaz. Hup, weer die auto uit om n paar fotootjes te trekken.

Thuis n yoghurtje, ff met de fotootjes prutsen/dit reisblog en bedenken wat we morgen gaan doen: is t al weer bedtijd! Trustuh!

Oh ja:

• Wifi/internet is hier niet zomaar overal voorhanden. En is zéker niet zo snel als in NL.
  • In alle dorpen zijn bloemenperkjes aangelegd in n mooie mix van grasjes en vaste planten.

1. JanO:
    19 september 2023
    Zo een lekker en spannend verhaal gelukkig heb je de camera nog(en de fotoos).
    Groet JanO
  2. Nicole:
    19 september 2023
    Goede zet camera niet af te geven. Ik zou het zo gegeven hebben....
    Lekker diner voor jullie, jammie....