Bretagne 12

17 september 2023 - Locronan, Frankrijk

Zat 16 sep

De wekker vroeg gezet want om 10 uur worden we t huisje uitgebonjourd. Via enclos paroissials, rijden we naar huis 2 in Locronan. We worden begeleid door dikke buien.

Een enclos paroissial is de Bretonse benaming voor de christelijke godsdienstige ommuurde bouwwerken, zoals parochiekerken, kapellen, kerkhoven, ossuariums, calvaries, met religieuze beelden, en vele andere kerkelijke uitbeeldingsrituelen en afbeeldingen.

Eerst de inwendige mens versterken in Lampaul-Guimiliau, restaurant L' Escapade. Er zitten ook veel lokalen; n goed teken. Het dagmenu betekent kiezen uit 2 entrees, 2 plats en 2 desserts voor € 13,90 p.p. Lekker hoor en n leuk stekkie!

20230916_12335620230916_124912

Het dorpje zelf is ook al leuk. We genieten van onze bezoekjes aan de pottenbakker; n oude, stille man. En de glasblazer, n jonge gozer. Hij...doet zijn best met Engels, ik... met Frans. 😀

In Guimiliau komen we hetzelfde meisje 3 x tegen;

• Tot 12.00 werkt ze bij de bakker
  • Daarna achter de bar
  • En aan de achterkant van de bar zit een winkeltje. Ploep, daar was ze weer! 😉

De kerken zijn prachtig: druk en kleurrijk versierd, met grote doopvonten en gedetailleerd houtsnijwerk. En naast de kerk soms een knekelhuis of calvarie.

20230916_13485820230916_134448

Nog even wat boodschappen doen bij de Super U en dan worden we hartelijk onthaald door Jean Luc.

Het is een klein, kneuterig oud huisje, ietwat vochtig, midden un het kleine Middeleeuwse dorp Locronan. Gebouwd voor petit Français waardoor grande Hollandesies bukkend over de drempels stappen. Het heeft een giga diepe tuin. We hopen er veel in te kunnen zitten, maar sinds vandaag hebben we buien, dus dat is afwachten.

20230917_123903

Als welkom stond er n fles cider en n pak crêpes klaar. Aardig. Een omeletje in zo'n crêpe is t avondeten.

Zo 17 sep

Deze eerste dag maar s als n echte zondagochtend opstarten. Rustig dus. Haha...

Na dikke vette buien lopen we even t dorpje in. De kapel naast ons heeft prachtige tinten glas-in-loodramen. En een vrijwilliger met liefde voor de kapel zorgt voor mooie bloemen.

Het dorpje is nog gevrijwaard gebleven van schreeuwerige reclame etc. Het is nog regelmatig decor voor n film.

1. Marlot:
    18 september 2023
    Heerlijk zo’n lazy sunday!
    Geniet lekker verder Dinie!
  2. Nicole:
    19 september 2023
    Aha, belandt in huisje 2
    Hoop dat het weer wat beter wordt voor jullie...