Porto 2

15 september 2018 - Vila Nova de Gaia, Portugal

Relaxt ontbeten op ons balconia. Onze wijk Vila Nova de Gaia verkend. Grappige graffiti en n art gallery. Bij porthouse Grahams (nog) niet de portkelders bezocht maar wel overheerlijk geluncht met n view op de Douro. Ondertussen maak je aardig wat kilometers om de hoogteverschillen hier te overbruggen. Pjoeng...
Richting huis de teleferico genomen, soort skilift. Leuk uitzicht.
Temidden van jongelui op de heuvel de zon onder zien gaan. Spectaculair gezicht omdat er dikke mist vanaf zee Porto in kwam drijven. Een klein streetfoodhapje genuttigd, thuis aangevuld met thee/port.

Rustig de dag begonnen. Over de brug Ponte D. Louis 1 gelopen (heen benedendeks, terug de bovenste). Het station Sao Bento bewonderd: vol met tegeltjes (azulejos) die samen een historisch verhaal of dagelijks tafereel uitbeelden. Op weg er naar toe kom je al door n leuke wijk met echt oude huizen, bekleed met de azulejos en balkonnetjes van ijzer. De late lunch was gegratineerde kabeljauw. Lekker maar beetje veul. ;-).
De kerken werden vandaag bevolkt door bruidsparen. Een sjieke traditionele happening hier.
Met de oude tram rijden we n stuk richting onze wijk. Nog wel even de Douro weer oversteken terwijl de zon zakt. Mooi!